بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج
بهترین فوق تخصص دندانپزشکی در کرج
بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج
بهترین فوق تخصص دندانپزشکی در کرج
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج

بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج

بهترین دکتر دندانپزشکی در کرج

در این صفحه میخواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر دندانپزشکی کرج و معرفی بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

تاریخچه و سرگذشت رشته دندانپزشکی

یکی از کهن ترین رشته های پزشکی در جهان، دندانپزشکی می باشد که تاریخچه آن مربوط به 7000 سال پیش از میلاد است. نخستین مدارک و اسنادی که در رابطه با دندانپزشکی و پوسیده شدن دندان ها وجود دارد، به 5000 سال قبل از میلاد باز می گردد. در متون کهنی که توسط سامریان ثبت شده است، کرم خوردگی عامل پوسیدگی دندان محسوب می شد و تا سال 1700 میلادی، نظریه خورده شدن دندان توسط کرم ها مطرح بود.

تا سال 1530 هیچ کتابی در زمینه دندانپزشکی نوشته و ثبت نشده بود و اولین کتاب در این باره در سال 1530 و با نام he Little Medicinal Book for All Kinds of Diseases and Infirmities of the Teeth منتشر شد. در یونان باستان نیز بقراط و ارسطو از نویسندگانی بودند که کتاب هایی با موضوع دندانپزشکی و پوسیدگی دندان را نوشتند.

در سال 1700 میلادی دندانپزشکی رونق بیشتری گرفت و تخصصی تر شد. در سال 1723، Pierre Fauchard که جراح فرانسوی مطرحی بود و لقب پدر دندانپزشکی مدرن را گرفته بود، برای نخستین بار کتابی در زمینه مراقبت و درمان دندان در جامعه را منتشر نمود. فوچارد نیز با انجام پژوهش هایی به این نتیجه رسید که اسید حاصل از قند ها سبب پوسیده شدن دندان ها می شود و برای اولین بار نظریه پر کردن دندان و بهره گیری از پروتز دندانی توسط او مطرح شد.

نخستین کالج دندانپزشکی برای تحصیل علاقه مندان در این رشته، در سال 1840 با نام کالج جراحی دندانپزشکی بالتیمور بازگشایی شد.

فعالیت‌های بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج:

دندانپزشک پس از گذراندن تحصیلات دانشگاهی و اخذ مدرک، در زمینه مدیریت، پیشگیری و درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان فعالیت می کند. انجام سایر درمان‌های دندانپزشکی که فراتر از جرم گیری هستند، بر عهده دندانپزشک می باشد. هر یک از ما می بایست به طور منظم جهت بررسی مشکلات مربوط به دندان، فک و گردن به دندانپزشک مراجعه نماییم.

دندانپزشکی خود شامل رشته های تخصصی جهت درمان های تخصصی تر می شود. به عنوان مثال ارتودنتیست متخصصی می باشد که در کنار تحصیلات عمومی دندانپزشکی، چند سالی را در زمینه درمان های ارتودنسی آموزش ویژه دیده و به هم راستا و منظم کردن دندان ها پرداخته است. پریودنتیست از دیگر تخصص های دندانپزشکی می باشد که مشکلات مربوط به لثه و ساختار پیرامون را مورد درمان قرار می دهد. جراح فک و صورت و دهان نیز متخصصی می باشد که برخی از جراحی های استخوان گردن، صورت و دهان را انجام می دهد. دندانپزشک زیبایی در زمینه زیبا سازی دندان، لثه و لبخند عزیزان فعالیت می کند.

چگونه می توانیم دندانپزشک توانمند و کار بلدی را پیدا کنیم؟

روش هایی که برای یافتن یک دندانپزشک خوب و ماهر توصیه می شود، عبارتند از:

  1. از خانواده، دوستان و آشنایان خود سوال کنیم که اگر دندانپزشک خوبی را می شناسند، به ما نیز معرفی کنند.
  2. از پزشکی که مورد اعتمادتان می باشد، سوال کنید.
  3. طبق ویژگی هایی که یک دندانپزشک خوب باید از آن ها برخوردار باشد، به دنبال او باشید.

ویژگی‌های بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج:

  • زمان بندی شما با برنامه کاری دندانپزشک مطابقت دارد یا نه.
  • مسافت میان مطب دندانپزشکی تا منزل یا محل کار شما، مسافتی طولانی نباشد.
  • دندانپزشک مدنظر شما، تحصیلات و آموزش های مربوطه را در چه دانشگاهی گذرانده است.
  • شرکت در کنفرانس های علمی دندانپزشکی و حضور دندانپزشک در دوره های آموزشی و کارگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • عملکرد دندانپزشک در جهت درمان و پیشگیری چگونه است.
  • دندانپزشک، چه نوع بی حسی را مورد استفاده قرار می دهد.
  • علاوه بر ساعت کاری مطب، دندانپزشک چه خدمات دندانپزشکی اورژانسی را به بیماران ارائه می دهد.
  • آیا دندانپزشک پیش از هرگونه اقدام، در باره هزینه ها و معایب و مزایای روش های گوناگون، با بیمار صحبت می کند.
  • آیا دندانپزشک وقت و زمان کافی را صرف صحبت با بیمارمی کند.
  • دندانپزشک در ساعت کاری مشخص در مطب حضور داشته باشد و به زمان و وقت بیماران ارزش قائل شود.
  • مطب دندانپزشکی از نطافت و پاکیزگی کاملی برخوردار باشد و تجهیزات مورد استفاده جهت درمان بیماران نیز تمیز باشد.
  • کارکنان کلینیک خوش رفتار بوده و به سوالات بیماران پاسخی کامل و درست دهند.
  • دندانپزشک هنگام کار، از دستکش و وسایل محافظتی استفاده نماید.

بهداشت و سلامت دهان و دندان در سنین مختلف از نظر بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج:

حفط بهداشت دهان و دندان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که رعایت آن در هر سنی واجب و ضروری است و با افزایش سن افراد، این مسئله ضرورت بیشتری می یابد. پس از سن 35 سالگی، اکثر افراد دندان های خود را به دلیل بیماری های لثه از دست داده و دیگر دلیل اصلی از دست دادن دندان ها، پوسیدگی آن ها نمی باشد.

در اکثر مواقع بیماری های لثه ای به دلیل تجمع تدریجی پلاک بر روی دندان ها ایجاد می شود که بهترین روش جهت پیشگری از این مشکلات، رعایت مدادم بهداشت دهان و دندان می باشد. جهت حفظ سلامت دهان و دندان توصیه می شود حداقل دو بار در روز به طور صحیح مسواک بزنید، یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید و به طور منظم برای چکاپ نزد دندانپزشک بروید. در ادامه به بررسی کارهای لازم جهت حفظ سلامت دهان و دندان در کودکان و بزرگسالان خواهیم پرداخت.

شیوه صحیح مسواک زدن دندان‌ها:

طبق نظر متخصص دندانپزشکی، برای مسواک زدن دندان‌ها، باید از مسواکی نرم استفاده کنید که فشار زیادی را وارد نکند. مسواک را با زاویه 45 درجه ای بر روی خط لثه خو قرار دهید. برای تمیز کردن سطح خارجی دندان، می بایست مسواک را به طور دورانی بر روی دندان ها حرکت دهید؛ به گونه ای که در هر حرکت، دو یا سه دندان را پوشش دهد. دقت کنید که هیچ بخشی از دندان ها، از جمله دندان های عقبی از مسواک زدن جا نمانند.

برای اینکه سطح داخلی دندان ها را مسواک بزنید، لازم است تغییر زاویه ای را در مسواک ایجاد کنید. به عنوان مثال زمانیکه بخواهید دندان های جلویی خود را تمیز کنید، می بایست مسواک را به صورت عمودی بگیرید و با حرکت های کوتاه، آن را بر روی دندان هایتان بکشید و این حرکت رو به بالا و پایین را روی تمامی دندان و لثه های جلویی انجام دهید.

مسواک زدن سطوح جونده دندان های آسیا از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. برای این منظور با فشاری ملایم و اندک مسواک را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا در هر بار حرکت، مسواک روی دو یا سه دندان کشیده شود. توصیه می شود جهت مسواک زدن روبه روی آیینه بایستید و در این کار عجله نکنید. پس از اینکه تمامی دندان های خود را به آرامی و حوصله مسواک زدید، دهانتان را به طور کامل شستشو دهید تا با این کار پلاک ها و ذرات باقی مانده در میان دندان ها نیز از دهان خارج شوند.

استفاده از نخ دندان:

تجمع باکتری در میان دندان ها و لثه، عامل التهاب و بیماری های لثه ای است. استفاده از نخ دندان، یکی از روش های موثر جهت از بین بردن پلاکی است که به طور معمول دسترسی به آن ها دشوار می باشد. البته استفاده از نخ دندان دارای قواعد و اصولی می باشد که رعایت آن ها ضروری است؛ بنابراین برای اینکه سلامت دندان و دهانتان حفظ شود، سعی کنید هر روز به شکل صحیح از نخ دندان استفاده نمایید.

برای این منظور در ابتدا تقریبا 50 سانتی متر از نخ دندان را جدا کرده و دور انگشت های میانی دو دستان بپیچید. حدود 3 تا 5 سانتی متر از نخ دندان را میان انگشت شست و اشاره تان بگیرید تا کنترل بیشتری بر روی نخ داشته باشید. نخ را به آرامی و با ملایمت میان دندان ها برده و رو به جلو و عقب حرکت دهید و این کار را هرگز به طور ناگهانی و پر فشار انجام ندهید تا بافت لثه دچار بریدگی نشود.

نخ دندان را در مسیر خط لثه تان حرکت دهید و بدین ترتیب دور دندان ها را نیز تمیز کنید. نخ دندان را بر روی سطح دندان ها به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت داده و به زیر خط لثه ببرید و سپس آن را به بالای خط لثه حرکت دهید. این روند را برای سایر دندان ها نیز تکرار کنید و توجه داشته باشید زمانی که نخ را از میان دو دندان خارج می کنید، آن بخش از نخ را دوباره استفاده نکنید و بخش تمیزی از نخ دندان را به کار گیرید.

استفاده از دهانشویه:

یکی دیگر از عواملی که به حفط سلامت دهان و دندان هایتان کمک می کند، استفاده از دهانشویه می باشد. بدین منظور پس از مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، 20 میلی لیتر از دهانشویه را به مدت 30 ثانیه در دهانتان بگردانید و سپس آن را به سمت بیرون بریزید. جهت تاثیر بیشتر دهانشویه، توصیه می شود تا سی دقیقه بعد از استفاده از آن، چیزی نخورید. توجه داشته باشید که هیچ گاه نمی توان استفاده از دهانشویه را جایگزین مسواک و نخ دندان نمود.

معاینه و جرم گیری دندان ها:

توصیه می شود به طور منظم جهت جرم گیری دوره ای به دندانپزشک مراجعه کرده تا پلاک و مواد تجمع شده بر روی دندان هایتان پاک شود. البته دندان پزشکان به کار گیری از روش های دیگری نظیر فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت را نیز برای افزایش میزان سلامت و بهداشت دهان و دندان و همچنین پیشگیری از بیماری های لثه ای، توصیه می کنند.

مراقب و حفاظت از دندان های حساس:

دندان های برخی از بیماران بعد از درمان، نسبت به دماهای بسیار بالا یا پایین دچار حساسیت هایی می شود که این حساسیت در صورتی که بهداشت دهان رعایت شود، کوتاه مدت است و اگر این حساسیت ها طولانی مدت شود، بیمار باید جهت رفع مشکلش به دندانپزشک مراجعه کند. توصیه دندانپزشکان برای رفع اینگونه از حساسیت ها، استفاده از خمیر دندان های مخصوص و دهانشویه می باشد.

تغذیه:

استفاده از غذاهای سالم و متعادل در رژیم غذایی فردی به سلامت و بهداشت دهان کمک می کند. استفاده از قندها و خوراکی های نشاسته دار نظیر کیک، نان و شیرینی ها سبب تولید اسید توسط باکتری های موجود در دهان می شود؛ بنابراین توصیه می شود این دسته از تنقلات را همراه با غذا و زمانیکه حجم آب دهان زیاد است، استفاده نمایید تا بزاق دهان مانع تجمع باقی مانده غذا در میان دندان ها شود.

در صورتی که بین وعده های غذایی تان از تنقلات استفاده کنید و بعد از آن مسواک نزنید، باکتری های موجود در دهان از تغذیه ای پایان ناپذیر برخوردار می شوند که این امر سبب ایجاد پلاک و در نتیجه پوسیدگی دندان هایتان می شود.

بهداشت دهان و دندان در نوزادان و کودکان:

از همان زمانی که دندان های شیری نوزاد می روید، می بایست نسبت به تمیز کردن و حفط سلامت آن ها اقدام کرد. برای این منظور باید اطلاعاتی را از دندانپزشک دریافت کرد تا بتوان به صورت صحیح، به تمیز کردن این دندان های کوچک پرداخت. توصیه می شود در ابتدا دندان ها را با گاز پانسمان یا دستمالی کوچک پاک نمایید و پس از اینکه چند دندان در دهان نوزادتان رویید، از مسواک مخصوص برای این منظور استفاده کنید.

در ابتدا سعی کنید خودتان دندان های کودکان خردسالتان را مسواک بزنید و بعد از مدتی، روش صحیح مسواک زدن را به آن ها بیاموزید و مسواک زدنشان را نظارت کنید و به تدریج این مسئولیت را به خودشان واگذار کنید. جرم گیری دوره ای توسط دندانپزشک را نیز فراموش نکنید.

پس از زمانی که دو دندان کنار هم رویید، استفاده از نخ دندان را آغاز نمایید. پس از 6 سالگی که کودکان شیوه درست استفاده از نخ دندان را آموختند، کشیدن نخ دندان را بر عهده کودکانتان بگذارید. آن ها می بایست یک بار در روز از نخ دندان استفاده نمایند. پس از هفت سالگی نیز استفاده از دهانشویه را آغاز نمایید و مراقب باشید که کودکتان دهانشویه را قورت ندهد.

بعد از اینکه دندان های دائمی رویید، با مراجعه به دندانپزشک می توانید وضعیت دندان فرزندانتان را کنترل نمایید و در صورت نیاز شما را به متخصص ارتودنسی معرفی می کند تا سیم کشی دندان ها آغاز شود که زمان مناسب برای این کار، سن 7 سالگی می باشد. متخصص ارتودنسی نیز با تشخیص وضعیت دندان ها، بهترین روش برای اصلاح و مرتب ساختن آن ها را به بیمار پیشنهاد می دهد.

بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج

همانطور که مطالعه نمودید؛ با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین فوق تخصص دندانپزشکی در کرج بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص پوست و مو هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص پوست و مو در کرج می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص دندانپزشکی در کرج، بهترین فوق تخصص دندانپزشکی در کرج، بهترین دکتر دندانپزشکی در کرج، بهترین دکتر فوق تخصص دندانپزشکی در کرج کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص دندانپزشکی، لیست متخصص دندانپزشکی در کرج