بهترین متخصص غدد در تهران
بهترین فوق تخصص غدد در تهران
بهترین متخصص غدد در تهران
بهترین فوق تخصص غدد در تهران
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص غدد در تهران

بهترین متخصص غدد در تهران

در این صفحه می‌خواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر غدد تهران و معرفی تعدادی از بهترین متخصص غدد در تهران بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

بهترین دکتر غدد در تهران:

نوع تغذیه در حفظ سلامت فرد نقش موثری را ایفا می‌کند. با رعایت اصول تغذیه، فرد در زندگی خود کمتر دچار مشکلات جسمانی و روحی می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین متخصص غدد در تهران بسیار حائز اهمیت است.

متخصص غدد رشد و متابولیسم:

یکی از شاخه‌های بیولوژی اندوکرینولوژی (Endocrinology) یا غده درون‌ریز و متابولیسم است؛ این شاخه به بررسی دستگاه درون‌ریز و بیماری‌های مربوطه می‌پردازد. فوق تخصص غدد درواقع پزشکی است؛ که بیماری‌های مربوط به غدد درون‌ریز را بررسی می‌کند؛ و متناسب با بیماری، درمان را شروع کرده و اختلالات مربوط به این غدد را توسط درمان ارائه‌شده کنترل می‌نماید. افراد بزرگ‌سال غدد درون‌ریز متفاوتی دارند؛ که شامل غدد تیروئید، غدد فوق کلیوی، غدد درون‌ریز لوزالمعده و غدد لنفاوی است. فوق تخصص غدد به بررسی بیماری‌هایی چون اختلالات رشد، کوتاهی قد، علل و درمان بلوغ زودرس، اختلالات قاعدگی و پرمویی، بیماری‌های متابولیک و ارثی، اختلالات چربی خون، بیماری‌های غدد جنسی و دستگاه تناسلی، اختلالات غده هیپوفیز و بیماری‌های تیروئیدی که شامل پرکاری تیروئید، کم‌کاری تیروئید، بزرگی یا گواتر ساده، گواتر گره‌ایی و بدخیمی‌های تیروئید می‌پردازد.

حوزه‌ی فعالیت یک متخصص غدد، رشد و متابولیسم:

دکتر غدد، رشد و متابولیسم: پزشکی که به بررسی متابولیزم و فرآیندهای بیوشیمیایی غدد و هورمون‌هایش می‌پردازد؛ و تخصص و تبحر کافی در این زمینه را دارد؛ متخصص غدد و متابولیسم می‌گویند؛ درواقع متخصص غدد و متابولیسم عملکرد صحیح بدن ازلحاظ تبدیل غذا به انرژی و رشد بدن را بررسی می‌کند.

متخصص غدد و متابولیسم اطفال: پزشکی که با غدد و متابولیسم کودکان سرکار داشته باشد؛ به آن پزشک متخصص غدد و متابولیسم اطفال می‌گویند.

وظایف یک متخصص غدد رشد و متابولیسم:

  • بررسی متابولیزم استخوان مثل بررسی پوکی استخوان.
  • بررسی کلسترول.
  • بررسی هیپوتالاموس ازنظر کنترل گرسنگی، تشنگی و دمای بدن.
  • بررسی لوزالمعده ازلحاظ میزان انسولین بدن و مواد لازم جهت هضم غذا.
  • بررسی پاراتیروئید که میزان کلسیم موجود در خون را کنترل می‌کند؛ پاراتیروئید درواقع غدد کوچکی است؛ که در گردن قرار دارد.
  • بررسی هیپوفیز که تعادل هورمون‌ها را تنظیم می‌کند؛ درواقع هیپوفیز غده‌ای است؛ که در انتهای مغز قرار دارد؛ و اندازه‌ی یک نخود است.
  • بررسی غدد آدرنال که میزان فشارخون و متابولیزم، واکنش به اضطراب و هورمون‌های جنسی را کنترل می‌کند؛ درواقع این غدد در بالای کلیه قرار دارد.
  • بررسی غدد تناسلی یا غده‌ی جنسی که عملکرد تخمدان در خانم‌ها و عملکرد بیضه‌ را در مردان کنترل می‌کند.
  • بررسی غده تیروئید که عملکرد متابولیزم، انرژی، رشد و تکامل مغز را کنترل می‌کند؛ درواقع این غده به شکل پروانه‌ای است؛ و در گردن قرار دارد.

آموزش‌های لازم جهت گرفتن تخصص درزمینهی غدد رشد و متابولیسم:

افرادی که تمایل دارند؛ تخصص خود را در حیطه غدد و متابولیسم کسب نمایند؛ باید لازم را کسب نمایند؛ جهت این کار باید حداقل ۱۰ سال در این زمینه فعالیت داشته باشند؛ و علوم مربوطه را کسب نمایند؛ به‌این‌ترتیب که چهار سال در کالج، چهار سال در دانشگاه، سه سال در کلینیک و بیمارستان‌ها به‌عنوان رزیدنت فعالیت داشته باشد؛ و درنهایت دو تا سه سال آخر نیز به‌صورت تخصصی درزمینه‌ی غدد به کسب علم و دانش و مهارت باید بپردازند.

محل کار متخصصین غدد و متابولیسم:

افرادی که تخصص خود را درزمینه‌ی غدد و متابولیسم دریافت کرده‌اند؛ می‌توانند در مطب همراه با متخصصان غدد مشغول به فعالیت شوند؛ یا اینکه در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند؛ و حتی می‌توانند در یک مجتمع پزشکی که شامل پزشکان در حوزه‌های مختلف است؛ مشغول به فعالیت و درمان باشند؛ و حتی بسیاری از این متخصصین غدد در مدارس پزشکی و دانشگاه مشغول به تدریس و تحقیق هستند.

زمان مراجعه به بهترین متخصص غدد، رشد و متابولیسم در تهران:

هرچند که یک پزشک عمومی می‌تواند دیابت را درمان کند؛ اما در موارد خاصی باید افراد به یک متخصص غدد، رشد و متابولیسم مراجعه کنند.

  • زمانی که برای اولین بار متوجه شده‌اید؛ که دیابت دارید؛ و برای کنترل آن نیاز به کمک دارید.
  • زمانی که پزشک عمومی که شما به آن مراجعه کرده‌اید؛ تجربه و مهارت کافی برای درمان دیابت شما نداشته باشد.
  • زمانی که از پمپ انسولین استفاده می‌کنید؛ و تعداد تزریق‌های انسولین شما بسیار بالا است.
  • زمانی که کنترل کردن دیابت کار سختی شده باشد؛ و درمان پزشک عمومی جواب ندهد.
  • زمانی که افراد دیابتی دچار عوارض شده باشند؛ باید به یک متخصص غدد و متابولیسم مراجعه نمایند.

نکته:

زمانی که به یک متخصص غدد و متابولیسم مراجعه می‌کنید؛ حتماً پزشک عمومی خود را از روند کار درمان، مطلع کنید.

جلسه ویزیت با متخصص غدد و متابولیسم:

قبل از شروع درمان حتماً یک جلسه با پزشک متخصص غدد و متابولیسم صحبت کنید؛ و در مورد مسائلی چون روش درمان دیابت و کنترل آن و مشکلاتی که دارید؛ با پزشک صحبت کنید؛ در طول درمان نیز باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید؛ و از نحوه اجرای درمان و تغییراتی که از زمان شروع درمان داشته‌اید؛ با پزشک خود صحبت کنید؛ تغییراتی مثل ظهور علائم خاص روی بدن، تغییرات غذایی، تمایل به ورزش یا عدم تمایل به ورزش کردن، داشتن بیماری بعد از شروع درمان، مصرف داروهایی چون ویتامین‌ها و مکمل‌ها را با دکتر خود در میان بگذارید؛ و فراموش نکنید؛ هنگام مراجعه نیز باید فشارخون و پای شما معاینه شود؛ تا میزان گلوکز خون، ادرار و کلسترول بدن شما مشخص گردد.

افراد انسولینی:

 اگر شما جزء افرادی هستید؛ که انسولین تزریق می‌کنید؛ بهتر است که هر ۳ یا ۴ ماه یک‌بار به پزشک متخصص غدد و متابولیسم خود مراجعه کنید؛ و اگر انسولین تزریق نمی‌کنید در فواصل زمانی ۴ تا ۶ ماه باید به پزشک متخصص غدد و متابولیسم خود مراجعه کنید؛ درصورتی‌که در بدن خودتان علائمی دیدید؛ یا تغییراتی مشاهده کردید؛ آن‌ها را حتماً با پزشک خود در میان بگذارید.

سیستم اندوکرین:

سیستم اندوکرین سیستمی است؛ که هورمون‌های تولیدشده توسط تعدادی غدد را درون خون می‌ریزد؛ و هورمون‌ها از طریق خون به‌تمامی اندام‌ها و بافت‌های سراسر بدن می‌روند؛ این هورمون‌ها جهت کنترل چند عملکرد مختلف تولید می‌شوند.

غدد آدرنال:

غدد آدرنال غددی است؛ که از دو قسمت تشکیل‌شده است؛ قسمت راست این غده، مثلثی شکل و قسمت سمت چپ این غده، هلالی شکل است؛ این غده به نام فوق کلیوی نیز شناخته‌شده است؛ و محل قرارگیری غدد آدرنال بالای کلیه است.

غدد آدرنال هورمونهای زیر را ترشح می‌کند:

  • هورمون استروئیدی که روی اضطراب التهاب و سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد؛ نام این هورمون، هورمون کورتیکواستروئید است.
  • هورمونی که روی اضطراب تأثیر دارد؛ نام این هورمون کاته‌کلامین است؛ از انواع هورمون کلاته‌کلامین‌ها می‌توان هورمون نورپی‌نفرین و اپی‌نفرین را نام برد.
  • هورمونی که روی عملکرد صحیح کلیه اثر دارد؛ نام این هورمون آلدوسترون است.
  • هورمون جنسی مردانه یا آندروژن که شامل تستسترون نیز می‌باشد.

هورمون آندروژن در بدن آقایان و خانم‌ها وجود دارد؛ اما میزان هورمون آندروژن در بدن مردان بیشتر از زنان است؛ درواقع هورمون آندروژن جهت کنترل تکامل خصوصیات مردان بکار می‌رود؛ خصوصیاتی مثل موی صورت و بم شدن صدا را تحت کنترل دارد.

هیپوتالاموس:

هیپوتالاموس غده‌ای است؛ که اعمال غیرارادی انسان را در طول شبانه‌روز فعال و کنترل می‌کند؛ مثل تنفس، تپش قلب، اشتها، خواب، دما و چرخه شبانه‌روزی یا ریتم روزانه را فعال و کنترل می‌کند. این غده در بالای ساقه‌ی مغز و زیر تالاموس قرار دارد؛ یکی از نقش‌های هیپوتالاموس اتصال سیستم اندوکرین به سیستم عصبی از طریق غده هیپوفیز است.

تخمدان و بیضه:

در زنان تولید هورمون‌های استروژن و پروژسترون به عهده تخمدان است؛ تخمدان در زنان در دو طرف رحم قرار دارد؛ نقش این هورمون در تولید و کنترل تکامل جنسی، باروری و قاعدگی است.  در مردان تولید هورمون‌های آندروژن و تستسترون به عهده بیضه است؛ بیضه در کیسه بیضه و در پایین آلت تناسلی مردان قرار دارد؛ و نقش آن‌ها در کنترل و تولید تکامل جنسی بلوغ مردان، نعوظ، موی صورت، رفتار جنسی، میل جنسی و تشکیل سلول‌های اسپرم است. توجه داشته باشید که در مردان هورمون آندروژن بیشتر از هورمون تستسترون وجود دارد.

لوزالمعده:

لوزالمعده یک غده درون‌ریز است؛ که درون معده قرار دارد؛ لوزالمعده به‌عنوان یک اندام گوارشی نیز شناخته‌شده است؛ این اندام تعدادی هورمون ترشح می‌کند که شامل:

  • هورمونی که برای متابولیزم کربوهیدرات‌ها و چربی بدن مفید است؛ نام این هورمون انسولین است.
  • هورمونی که تنظیم سیستم عصبی و اندوکرین را بر عهده دارد؛ میزان ترشح هورمون‌های رشد، گاسترین و انسولین را کنترل می‌کند؛ نام این هورمون سوماتواستاتین است.
  • هورمون پپتیدی که اگر در بدن کاهش یابد؛ میزان گلوکز خون بالا می‌رود؛ نام این هورمون گلوکژن است.
  • هورمونی که مواد ترشح‌شده توسط لوزالمعده را کنترل می‌کند؛ این هورمون پلی پپتید پانکراتیک نام دارد.

معمولاً اختلال گوارشی و دیابت براثر عدم عملکرد صحیح لوزالمعده ایجاد می‌شود.

غده پاراتیروئید:

غده پاراتیروئید غده‌ای است؛ که میزان کلسیم و فسفر خون را تنظیم می‌کند؛ غده پاراتیروئید یک غده درون‌ریز است؛ که در گردن قرار دارد؛ و هورمون‌های پاراتیروئیدی را ترشح می‌کند. زمانی عضلات و اعصاب عملکرد مفیدی خواهند داشت؛ که میزان این مواد شیمیایی در بدن مناسب باشد.

غده پینه آل:

غده پینه آل غده‌ای است؛ که در انتهای مغز قرار دارد؛ و یک غده درون‌ریز است؛ که هورمونی بنام ملاتونین جهت کنترل الگوی خواب بدن ترشح می‌کند؛ این هورمون در تنظیم هورمون‌های تولیدمثل نیز نقش دارند.

غده هیپوفیز:

  • غده هیپوفیز به هیپوتالاموس وصل است؛ و یک غده درون‌ریز است؛ که در انتهای مغز قرار دارد؛ درواقع اصلی‌ترین غده درون‌ریز غده هیپوفیز است؛ چون ترشح هورمون‌هایی را کنترل می‌کند؛ که عملکرد سایر غدد و رشد را تنظیم می‌کند.
  • غده هیپوفیز دارای دو بخش هیپوفیز قدامی یا پیشین و هیپوفیز خلفی یا پسین است؛ که هر بخشی یکسری فعالیت را بر عهده دارد.
  • هورمون‌های هیپوفیز قدامی یا پیشین بر روی رشد جنسی، عملکرد تیروئید، رشد، رنگ‌دانه‌های پوست و عملکرد فوق کلیه اثر دارد.
  • توجه داشته باشید که کم‌کاری هیپوفیز قدامی سبب رشد غیرعادی کودک می‌شود؛ و سایر غدد درون‌ریز دچار کم‌کاری می‌شوند.
  • هورمون‌های هیپوفیز خلفی یا پسین مثل اکسی‌تاسین باعث انقباض زیاد رحم می‌شود؛ همچنین در تولید هورمون آنتی دیورتیک (ADH) نیز نقش دارد؛ این هورمون سبب جذب دوباره آب توسط کلیه می‌شود.

غده تیموس:

محل غده تیموس در زیر جناغ سینه یا استرنم است؛ این‌یک غده درون‌ریز است؛ غده تیموس پس از گذشت سن بلوغ کوچک می‌شود؛ این غده در دوران کودکی نوعی سلول ایمنی به لمفوسیت تی درون خود تولید و تکثیر می‌کند؛ که در سیستم ایمنی بدن نقش به سزایی دارد؛ و فرد را در برابر بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت می‌کند.

غده تیروئید:

غده تیروئید غده‌ای است؛ که باعث تنظیم فشارخون، تنظیم دمای بدن، تنظیم نبض قلب، تنظیم متابولیزم و نحوه واکنش بدن به سایر هورمون‌ها می‌شود؛ غده تیروئید به شکل پروانه است؛ و در زیر سیب گلو قرار دارد؛ این غده برای تولید هورمون‌هایش به ید احتیاج دارد؛ درواقع غده تیروئید هورمون‌های تیروکسین تریود، هورمون تیرونین و هورمون کلسی تونین تولید می‌کند. کار هورمون کلسی تونین تقویت استخوان‌ها و تنظیم متابولیزم کلسیم بدن است.

بیماری‌های غدد متابولیسم:

بیماری‌هایی که در اثر اختلال درروند تولید و ترشح هورمون‌ها ایجاد می‌شود؛ ممکن است بر اساس عوامل محیطی یا براثر عوامل ژنتیکی ایجاد شود. نوزادانی که از بدو تولد دچار اختلالات هورمونی هستند؛ مشکلات زیادی در رشد بدن خواهند داشت؛ درواقع بدن آن‌ها رشد کمی خواهد کرد. اگر در کار سیستم اندوکرین مواد شیمیایی اختلال ایجاد کند؛ باعث بروز مشکلاتی در هورمون‌ها خواهد شد؛ از انواع مواد شیمیایی می‌توان آفت‌کش‌ها، سرب و فتلات (فتلات درواقع به موادی گفته می‌شود؛ که در ظرف‌های پلاستیکی وجود دارد) را نام برد.

اختلالات اندوکرین:

اختلالاتی که در سیستم اندوکرین می‌تواند ایجاد شود؛ را می‌توان به سه گروه عام تقسیم خواهیم کرد.

  • اختلال کم ترشحی غده اندوکرین: زمانی که یک غده کمتر از حد نیاز بدن، هورمون مربوطه را تولید کند؛ اختلال کم ترشحی غده اندوکرین می‌گویند.
  • اختلال بیش ترشحی غده اندوکرین: زمانی که غده بیشتر از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ بیش ترشحی می‌گویند.
  • تشکیل تومور در غده اندوکرین: گاهی در غده اندوکرین تومور ایجاد می‌شود؛ و این تومور ممکن است؛ بدخیم و سرطانی باشد؛ یا یک تومور خوش‌خیم و غیر سرطانی باشد.

مشکلاتی که باید به بهترین متخصص غدد در تهران مراجعه نمود:

نمونه‌هایی از مشکلاتی که هنگام بیش ترشحی و کم ترشحی هورمون‌ها ایجاد می‌شود؛ عبارت‌اند از:

غده آدرنال:

  • اگر غده آدرنال بیش‌ازحد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر تعریق، بی‌قراری، فشارخون بالا و بیماری کوشینگ را ایجاد می‌کند.

  • اگر غده آدرنال کمتر از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر بیماری آدیسون، کمبود منیرالوکورتیکوئید، کاهش وزن، کم‌خونی و از دست دادن انرژی را ایجاد می‌کند.

لوزالمعده:

  • اگر لوزالمعده بیش‌ازحد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر کاهش قند خون بدن را ایجاد می‌کند؛ درواقع بیش ترشحی منجر به پر انسولینی می‌شود.
  • اگر لوزالمعده کمتر از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ فرد دچار نوعی بیماری دیابت می‌شود.

غدهی پاراتیروئید:

  • اگر غده‌ی پاراتیروئید بیش‌ازحد نیاز بدن، ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر ضعیفی استخوان را ایجاد می‌کند؛ این استخوان‌ها به‌راحتی می‌شکند؛ و همچنین بیش ترشحی باعث به وجود آمدن سنگ در دستگاه ادرار می‌شود.
  • اگر غده‌ی پاراتیروئید کمتر از حد نیاز بدن، ترشح کند؛ میزان کلسیم خون را کاهش می‌دهد؛ درنتیجه منجر به انقباض غیرارادی عضلات و تشنج عضلات می‌شود.

غده تیروئید:

  • اگر غده تیروئید بیش‌ازحد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر افزایش سوخت‌وساز بدن، تعریق، بر هم خوردن نظم ضربان قلب، کاهش وزن و بی‌قراری را ایجاد می‌کند؛ درواقع پرکاری تیروئید معمولاً از بیماری گریوز ایجاد می‌شود.
  • اگر غده تیروئید کمتر از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر خستگی در بدن، افزایش وزن بدن، رشد غیرعادی استخوان‌های بدن، افسردگی و تأخیر در رشد بدن را ایجاد می‌کند؛ درواقع نوعی کم‌کاری تیروئید را ایجاد می‌کند.

غده هیپوفیز:

  • اگر غده هیپوفیز بیش‌ازحد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ باعث رشد بی‌رویه بدن می‌شود؛ و غول‌پیکری را ایجاد می‌کند.
  • اگر غده هیپوفیز کمتر از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ منجر به ریزاندامی می‌شود؛ و سبب رشد آهسته استخوان‌ها می‌شود.

غده تیموس:

  • اگر غده تیموس بیش‌ازحد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ مشکلاتی نظیر خود ایمنی را به وجود می‌آورد؛ چراکه بیش ترشحی سبب فعالیت بیش‌ازحد سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ بدن فرد در این نوع بیماری در صورت بروز خطر، واکنش بیش‌ازحدی از خود نشان می‌دهد.
  • اگر غده تیموس کمتر از حد نیاز بدن، هورمون ترشح کند؛ سیستم ایمنی بدن ضعیف خواهد شد؛ و بدن نمی‌تواند در برابر عفونت‌ها مقاومت کند؛ درواقع فرد در معرض انواع بیماری‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا قرار خواهد گرفت.

 

اگر به دنبال متخصص هومیوپاتی هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص هومیوپاتی در تهران می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص غدد در تهران، بهترین فوق تخصص غدد در تهران، بهترین دکتر غدد در تهران، بهترین دکتر فوق تخصص غدد در تهران کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص غدد، لیست متخصص غدد در تهران