بهترین متخصص غدد در کرج
بهترین فوق تخصص غدد در کرج
بهترین متخصص غدد در کرج
بهترین فوق تخصص غدد در کرج
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص غدد در کرج

بهترین متخصص غدد در کرج

در این صفحه می‌خواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر غدد کرج و معرفی تعدادی از بهترین متخصص غدد در کرج بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

تخصص غدد، رشد و متابولیسم:

دستگاه درون‌ریز مجموعه‌ای از غده‌ها و سلول‌هایی اند که هرکدام هورمونی ویژه را به جریان خون تراوش می‌کنند تا کارکرد بدن را تنظیم کنند. به شاخه ای از پزشکی و بیولوژی که به دستگاه درون ریز و بیماری های آن می پردازد، غده درون ریز و متابولیسم یا اندوکرینولوژی (Endocrinology) می گویند.

سیستم اندروکرین:

سیستم اندروکرین مجموع غده هایی اند که هورمون هایی که برای کنترل چند کار مختلف لازم است را ترشح کرده و این هورمون ها بعد از ترشح به خون وارد شده و به اندام و بافت های هدف خود در بدن می روند.

تیروئید:

تیرویید که غده ای پروانه ای شکل موجود در گردن می باشد و درست زیر سیب گلو قرار گرفته است و تنظیم دمای بدن، تپش قلب، نحوه ی واکنش بدن به سایر هورمون ها، متابولیسم، انرژی و رشد و تکامل مغز را به عهده دارد.

غده ی تیرویید هورمون کلسی تونین را تولید می کند که موجب تقویت استخوان ها و تنظیم سوخت و ساز کلسیم کمک می کند. غده ی تیرویید از ید در ساختن هورمون های خود استفاده می کند.

 تیموس:

غده‌ی تیموس زیر جناغ سینه قرار دارد. این غده محل تولید و تکثیر لنفوسیت تی می باشد. این لنفوسیت در سیستم ایمنی بدن نقش دارد.

فوق کلیه:

غدد فوق کلیه یا آدرنال در بالای کلیه ها قرار دارند و به دو قسمت تقسیم می شوند. غده ی سمت راستی مثلثی و غده ی سمت چپ هلالی شکل است. این غدد فشارخون، متابولیسم و هورمون های جنسی را کنترل کرده و با ترشح اپی نفرین و نور اپی نفرین (آدرنالین و نورآدرنالین) موجب واکنش های بدن در حالت استرس می شوند.

هیپوتالاموس:

هیپوتالاموس که در ساقه ی مغز و زیر تالاموس قرار دارد نقش تنظیم دمای بدن، تنفس، تپش قلب، اشتها، خواب، ریتم شبانه روزی و… را به عهده دارد.

هیپوفیز:

هیپوفیز که در انتهای مغز قرار دارد و به هیپوتالاموس متصل است. گاهی به آن اصلی ترین غده‌ی درون ریز می گویند چون هورمون هایی را ترشح می کند که روی سایر غدد درون ریز بدن تاثیر می گذارد و تعادل هورمون ها را حفظ می کند.

پاراتیروئید:

پاراتیروئید غده هایی کوچک در گردن می باشند که کلسیم و فسفر موجود در خون را کنترل می کند. میزان مناسب کلسیم و فسفر در خون موجب عملکرد امن و موثر عضلات و اعصاب می گردد.

غده‌ی اپی فیز:

غده ی اپی فیز یا پینه آل، هورمون ملاتونین را ترشح می کند که ریتم خواب و بیداری در شبانه روز را کنترل می کند.

غدد تناسلی:

غدد تناسلی که شامل تخمدان ها در زن ها و بیضه ها در مردان می باشد. تخمدان ها در دو طرف رحم زنان قرار گرفته اند و وظیفه ی آن ها کمک به تکامل جنسی، باروری و قاعدگی می باشد. در مردان نیز بیضه ها در داخل کیسه ی بیضه و پایین آلت تناسلی قرار گرفته اند و هورمون تستوسترون تولید می کنند. کار این هورمون بلوغ، تولید اسپرم، بم شدن صدا، رفتار و میل جنسی و… می باشد.

پانکراس:

لوزالمعده یا پانکراس که علاوه بر ترشح آنزیم های مربوط به هضم غذا با ترشح هورمون های انسولین و گلوکاگون به تنظیم قند خون کمک می کند.

پزشک متخصص غدد و متابولیسم:

هرکدام از این غدد درون ریز وظایفی از جمله رشد، بلوغ، تنظیم قند خون و… را برعهده دارند. پزشک متخصص غدد بیماری های مربوط به این غدد درون ریز را بررسی کرده و با روش های گوناگون به درمان آن ها می پردازد و موجب بهبود عملکرد بدن می گردد. برای مثال برای درمان مشکلاتی مانند اختلالات رشدی، بلوغ زودرس و یا دیررس، بیماری های متابولیک، بیماری های ارثی و… باید به متخصص غدد مراجعه نمایید. قابل ذکر است که پزشک فوق تخصص غدد به بیماری های تیروییدی مانند هیپوتیرویید (کم کاری تیرویید)، هایپرتیرویید (پرکاری تیرویید) و دیگر مشکلات بدخیم آن می پردازد.

مشکلات و بیماری های غدد درون ریز ممکن است مربوط به بزرگسالان و یا کودکان باشد. اگر پزشک متخصص غدد و متابولیسم در زمینه ی درمان کودکان تخصص داشته باشد به او متخصص غدد و متابولیسم افراد گفته می شود.

نحو‌ی گرفتن مدرک متخصص غدد در ایران و محل کار  بهترین متخصص غدد در کرج:

در ایران دانشجویان پزشکی بعد از گذراندن 7 سال عمومی می‌توانند تخصص خود را در رشته ی داخلی در مدت چهارسال تحصیل بگیرند و بعد فوق تخصص خود را در رشته ی غدد داخلی بگیرند.

متخصص غدد و متابولیسم ممکن است در مطب، بیمارستان و یا حتی در یک مجتمع متشکل از پزشکان دیگر در زمینه های مختلف دیگر کار کند.

دیابت و متخصص غدد و متابولیسم:

شاید با خود فکر کنید که دیابت توسط پزشک عمومی نیز درمان می شود پس چه نیازی به متخصص غدد و متابولیسم می باشد. این تفکر تا حدودی صحیح است زیرا در شرایط معمولی پزشک عمومی می تواند دیابت را درمان کرد اما در مواردی مانند تجربه نداشتن پزشک عمومی در درمان دیابت، اخیراً دچار دیابت شده اید و برای کنترل آن نیاز به کمک دارید، زیاد از انسولین استفاده می کنید، درمان دیابت جواب ندهد، دچار عوارض دیگری بر اثر دیابت شده اید و… معمولا پزشک عمومی شما را به یک متخصص غدد و متابولیسم ارجاع می دهد و البته اگر پزشک شما را به متخصص ارجاع نداد، خودتان باید در کنار پزشک خود به متخصص مراجعه نمایید و از او مشورت بگیرید.

در جلسات با بهترین متخصص غدد در کرج چه چیزی بررسی می‌شود؟

در جلساتی که با متخصص خواهید داشت از شما درمورد روش هایی که برای کنترل دیابت استفاده کرده اید و مشکلاتی که با آن ها برخورد کرده اید، می پرسد. احتمالا متخصص میزان گلوکز موجود در خون و ادرار و کلسترول را بررسی می کند. بهتر است هر 3 یا 4 ماه به پزشک مراجعه کنید. البته اگر شرایط حادتری دارید فواصل میان ویزیت ها را کاهش دهید و بهتر است در هر ویزیت با متخصص در رابطه با تغییر شرایط خود از آخرین باری که با او جلسه داشتید توضیح دهید. تغییر شرایطی مانند تغییر علائم، تغییر عادات غذایی، ورزش کمتر یا بیش تر، استفاده از دارو و یا مکمل و…

بیماریها:

بیماری های مربوط به غدد و هورمون ها می تواند دلیل ژنتیکی داشته باشد و یا تحت تاثیر عوامل محیطی مانند مواد شیمیایی مانند آفت کش، فتلات (مورد استفاده در ظروف غذای پلاستیکی)، سرب و… باعث اختلال در سیستم اندروکرین می شوند. به طور کل می توان اختلالات اندروکین را به سه دسته ی کلی تقسیم کرد:

  • هنگامی که یک غده هورمونی را بیش از اندازه تولید کند که به آن بیش ترشحی می گویند.
  • هنگامی که یک غده هورمون را به اندازه ی کافی تولید نکند که به آن کم ترشحی می گویند.
  • هنگام ایجاد تومور سرطانی، غیرسرطانی، بدخیم، خوش خیم ویا… در غده ی اندروکرین.

مشکلات غده‌ی تیرویید:

پرکاری تیرویید (هایپر تیرویید) موجب افزایش متابولیسم، افزایش ضربان قلب، عرق کردن، بی قراری، کم خوابی، کاهش وزن و… می شود. کم کاری تیرویید (هیپوتیرویید) موجب خواب آلودگی، خستگی، افزایش وزن، افسردگی، مشکلات در رشد و… می گردد.

 مشکلات غده‌ی آدرنال:

ترشح بیش از اندازه ی این غده می تواند موجب عرق کردن زیاد، بالا رفتن فشار خون، بی قراری و بیماری کوشینگ شود؛ و البته اگر این غده به اندازه ی کافی هورمون تولید نکند موجب کاهش وزن، از دست دادن انرژی، کم خونی، بیماری آدیسون و کمبود منیرالوکورتیکویید می شود.

 مشکلات غده‌ی لوزالمعده:

انسولین هورمونی است که موجب کاهش قند خون می گردد. ترشح زیاد این غده موجب افزایش انسولین می شود و در نتیجه قند خون افت می کند؛ و بالعکس کم ترشحی این غده منجر به افزایش قند خون و بروز یک نوع دیابت می گردد.

مشکلات غده‌ی پاراتیرویید:

اگر این غده هورمون زیاد ترشح کند غلظت کلسیم کاهش یافته و به تبع استخوان ها سست شده و زود می شکنند، هم چنین در دستگاه ادرار فرد سنگ مشاهده می شود و بالعکس اگر این غده هورمون کم ترشح کند غلظت کلسیم موجود در خون افزایش می یابد و همین امر موجب انقباضات غیر ارادی عضلات و یا تشنج عضلانی می گردد.

مشکلات غده‌ی هیپوفیز:

بیش ترشحی این غده موجب رشد بیش از حد و کم ترشحی آن موجب کاهش رشد استخوان و کوتاه قامتی می شود.

مشکلات غده‌ی تیموس:

بیش ترشحی این غده باعث می شود تا سیستم ایمنی بیش از حد واکنش نشان دهد و بیماری هایی مانند خود ایمنی نیز به وجود بیاید؛ و بالعکس کم ترشحی این غده موجب می شود سیستم ایمنی ضعیف شده و به اندازه ی کافی واکنش نشان ندهد و در این صورت بدن در مقابله با عواملی مانند باکتری ها، ویروس ها و… نمی تواند دفاع کند و به راحتی تسلیم می گردد.

بهترین دکتر غدد در کرج:

نوع تغذیه در حفظ سلامت فرد نقش موثری را ایفا می‌کند. با رعایت اصول تغذیه، فرد در زندگی خود کمتر دچار مشکلات جسمانی و روحی می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین فوق تخصص غدد در کرج بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص گوارش و کبد هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص گوارش و کبد در کرج می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص غدد در کرج، بهترین فوق تخصص غدد در کرج، بهترین دکتر غدد در کرج، بهترین دکتر فوق تخصص غدد در کرج کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص غدد، لیست متخصص غدد در کرج