بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد
بهترین فوق تخصص گوارش و کبد در سعادت آباد
بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد
بهترین فوق تخصص گوارش و کبد در سعادت آباد
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد

بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد

بیماری‌ها و اختلالات  گوارشی، به همه بیماری‌هایی که بر روی هر قسمت از دستگاه گوارش، از مری تا راست روده و اندام‌های گوارشی جانبی کمک کننده از جمله کبد، کیسه صفرا و پانکراس اثر بگذارند، گفته می‌شود.

این اصطلاح شامل اختلالات حاد، مزمن، مکرر و یا عملکردی می‌شود و طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود. که متخصص گوارش و کبد باید در درمان این نوع بیماری‌ها مهارت و تجربه‌ی لازم و کافی داشته باشد.

بهترین دکتر گوارش و کبد در سعادت آباد

در این صفحه می‌خواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر گوارش و کبد سعادت آباد و معرفی بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

اجزای دستگاه گوارش از دیدگاه بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد:

دستگاه گوارش یکی از فعال ترین دستگاه های بدن انسان هست که متشکل از  لوله پر پیچ و خمی است که از دهان شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. مواد غذایی در هریک از قسمتهای این دستگاه تحت تأثیر عوامل فیزیکی و شیمیایی قرار می‌گیرند تا هضم شوند. به مواد قابل جذب برای بدن تبدیل شوند.

بعد مواد هضم شده در داخل دستگاه گوارش جذب می‌شوند. تا بعداً به مصرف سلول های بدن برسند. مواد غیر قابل جذب نیز از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شوند.

دهان:

غذا پس از ورود به دهان جویده شده و به قطعات کوچک تر تبدیل می شود. بزرگسالان ۳۲ دندان دارند که می توانند با آن انواع غذاها را خرد کنند، بجوند و پاره کنند.

زبان یکی از ارگان های بدن است که شامل ماهیچه های اسکلتی است که غذا را در اطراف دهان به حرکت در آورده و باعث گوارش مکانیکی غذا می شود.

غدد بزاقی که در زیر و پشت زبان قرار دارند، بزاق ترشح می کنند که موجب آسان تر شدن فرآیند بلع و آغاز گوارش مکانیکی می شود.

حلق و مری:

حلق یا گلو بخشی از دستگاه گوارش غذا است که غذا را از دهان دریافت می‌کند. حلق دارای دو انشعاب است. یکی از این انشعابات، لوله ای به نام مری است که غذا را به معده منتقل می کند.

و دیگری نای است که هوا را به ریه ها می رساند. عمل بلع در حلق انجام می‌شود. که نیمی از آن واکنشی غیر ارادی و نیمی دیگر ارادی است. زبان و نرم کامه (سقف دهان) غذا را به سمت حلق هدایت می کنند. که این عمل باعث بسته شدن نای و ورود غذا به مری می شود.

معده:

معده غذا را با مخلوطی از آنزیم ها و اسید‌ها پوشش می‌دهد. تا به خرد شدن بیشتر غذا کمک کند. یک لایه ی غشایی از دیواره ی معده در برابر آسیب این اسیدها محافظت می‌کند.

انتهای معده قابلیت انقباض دارد که می‌تواند سرعت گوارش غذا را افزایش دهد. زمانی که غذا به مقدار کافی خرد و له شد. معده محتوای خود را به درون دورازهه می‌ریزد.

 روده  کوچک:

روده ی کوچک به سه بخش تقسیم بندی می‌شود. دوازدهه که در ابتدای روده کوچک قرار دارد. تهی روده (jejunum) و دراز روده (ileum) که به ترتیب پس از دوازدهه قرار می‌گیرند.

با ورود غذا به درون دوازدهه، پانکراس آنزیم هایی ترشح می کند که به شکستن چربی، پروتئین و کربوهیدرات کمک می کند. کیسه صفرا نیز از خود صفرا ترشح می‌کند که توسط پانکراس تولید شده است.

صفرا به شکسته شدن بیشتر چربی ها کمک می‌کند. تا بتوانند از روده جذب شوند. دیواره داخلی روده‌ی کوچک با برآمدگی‌های انگشت شکلی پوشیده شده که به آنها پرز یا ویلی گفته می‌شود.

این پرز ها سطح فراوانی را برای بهبود عمل جذب مواد غذایی فراهم می کنند. موادی مانند کربوهیدرات ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها که پس از جذب وارد جریان خون می‌شوند. همچنین روده ی کوچک نقش مهمی در تنظیم سطح گلوکز (قند) خون ایفا می‌کند.

روده کوچک دارای تعداد زیادی سلول پذیرنده است که حضور درشت مغذی ها (ماکرونوترینت (macronutrient)) را تشخیص می دهند. و هورمون هایی ترشح می‌کنند. این هورمون ها به پانکراس دستور می دهند که چه میزان انسولین و گلوکاگون ترشح کند.

روده بزرگ:

مواد زائد مانند بخش های غیر قابل هضم غذا، مایعات و سلول های فرسوده ی دیواره لوله ی گوارشی که از فرآیند گوارش باقی مانده اند. وارد روده‌ی بزرگ می‌شوند. روده آب را جذب کرده و مواد زائد را با استفاده از مایعات به مدفوع تبدیل می کند.

حرکات حلقوی، مدفوع را به سمت راست روده یا رکتوم هدایت می کنند. راست روده که قسمت انتهایی روده بزرگ محسوب می‌شود. مدفوع را تا زمانی که با حرکات روده از مقعد خارج شود. ذخیره می‌کند.

طول مدت گوارش در اشخاص مختلف و بین زنان و مردان متفاوت است. پس از خوردن غذا، ۶ تا ۸ ساعت طول می کشد که غذا از معده و روده کوچک عبور کند. سپس این غذا برای هضم بیشتر، جذب مایعات و نهایتا دفع غذاهای غیر قابل هضم وارد روده بزرگ می شود.

کیسه ٔصفرا یا زَهره:

اندامی است که در سطح تحتانی کبد قرار دارد. این عضو از سه قسمت اصلی طاق معده، تنه و اینفاندیبولوم تشکیل شده‌است. وظیفهٔ این کیسه نگه‌داری مایع زرد رنگ صفرا (BILE) است. این مایع به هنگام ورود مواد غذایی به معده از کبد ترشح می‌شود.

از طریق مجرایی به کیسهٔ صفرا انتقال می‌یابد. صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک به رودهٔ باریک ریخته می‌شود. کار این مایع ایجاد امولسیون پایدار روی چربی‌های غذاست که در دوازدهه انجام می‌گیرد.

گاهی اوقات انسان به سنگ کیسه صفرا مبتلا می‌شود که در صورت وخامت بیماری تحت عمل جراحی یا درون‌بینی قرار می‌گیرد.

هنگام جراحی معمولاً پزشک معالج کیسهٔ صفرا را از بدن خارج می‌کند. در این صورت پس از گذشت مدتی مجرای صفرا گشاد می‌شود. و کار کیسهٔ صفرا را انجام می‌دهد.

جگر یا کبد:

بزرگترین غده در بدن است که در فعالیت‌های سوخت‌وساز بدن مانند گوارش نقش دارد. تمام خون دستگاه گوارش توسط سیاهرگ کبدی جمع‌آوری شده و وارد جگر می‌شود. و تمام مواد جذب شده از لولهٔ گوارشی (بجز لیپیدها) از جگر عبور می‌کنند. از دیگر کارهای جگر به دام انداختن سموم و تصفیهٔ آن‌ها با تبدیل کردنشان به مواد بی‌ضرر است.

همچنین، این جگر است که سوخت و ساز (متابولیسم) داروها را در بدن بر عهده دارد. شرکت در خون‌سازی (در دورهٔ پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت، ذخیرهٔ آهن و… از دیگر فعالیت‌های کبد است. پروتئین‌های خونی در جگر ساخته می‌شوند. سلول‌های کبدی پروتئین‌های مختلفی را به‌طور دائمی می‌سازند.

پانکراس:

مربی سلامت بدن بهترین عنوان است که هم قندخون را کنترل می کند و هم آن را در بهترین حالت ممکن نگاه می دارد. اگر پانکراس به خوبی کار نکند در نتیجه توانایی تولید انسولین لازم را ندارد. و مشکلاتی را از قبیل سفت شدن رگ ها و در نتیجه بیماری قلبی، سکته مغزی و … به وجود می آورد.

در نتیجه، شما با رعایت یک رژیم غذایی خوب و متناسب می توانید مقدار غذاهای مورد نیاز بدنتان را تامین کنید. و از ابتلا به چاقی و در نتیجه از کار افتادن و معیوب شدن لوزالمعده کمک کنید. و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری کنید.

راست روده:

راست‌روده قسمت انتهایی روده بزرگ در انسان است. قبل از این قسمت خم‌روده (کولون سیگموئید) و بعد از این قسمت مقعد قرار دارد. نقطه شروع آن در سومین مهره استخوان خاجی (ساکرال) است. طول این مجرا ۱۲ سانتی متر است. بخش زیرین راست‌روده گشاد می‌شود و آمپول راست روده‌ای نام دارد.

روده ی بزرگ و روده ی کوچک:

دو روده در بدن انسان وجود دارد: روده کوچک و روده بزرگ. این اندام بیشتر فرایند هضم را بر عهده دارند. روده کوچک بلندترین بخش سیستم گوارشی است و طولی معادل ۶.۷ متر دارد، در حالی که روده بزرگ تنها ۱.۸ متر طول دارد. روده کوچک معده را به روده بزرگ متصل کرده و برای جا شدن داخل شکم به دفعات زیاد تا خورده است.

روده کوچک قسمت عمده هضم غذایی که می‌خورید را انجام می‌دهد. روده بزرگ یک لوله‌ی بلند و توخالی در انتهای دستگاه گوارش است. که بدن در آنجا مدفوع را نگه می‌دارد. عملکرد روده بزرگ خلاص شدن از غذاهای باقیمانده بعد از جدا شدن مواد مغذی از آنها، باکتری‌ها و سایر ضایعات می‌باشد.

عوامل ایجاد بیماری‌ها و اختلالات گوارشی از نظر بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد:

کمبود فیبر در رژیم غذایی:

افرادی که رژیم های غذایی آنها حاوی مقادیر مناسب فیبر باشد. به طور قابل توجهی کمتر به یبوست مبتلا می شوند.

کم تحرکی:

فعالیت بدنی سوخت و ساز بدن را بالا نگه می‌دارد.  فرآیندهای بدن سریعتر اتفاق بیفتد. نیم ساعت پیاده روی روزانه یکی از بهترین توصیه ها برای پیشگیری از یبوست است.

فشار روحی:

میزان استرس زیاد، عدم ورزش، سیگار کشیدن و مصرف الکل همگی می تواند بر سلامت دستگاه گوارش تأثیر بگذارند. در حالی که تشخیص یک علت مشخص برای بیماریهای گوارشی دشوار است اما شیوه زندگی سالم و انتخاب رژیم غذایی می‌تواند شدت و علائم این بیماری‌ها را تسکین دهد.

عوارض جانبی دارو:

بسیاری از داروها، از جمله برخی آنتی بیوتیک ها و ضد التهاب غیر استروئیدی و برخی از داروهای دیابت عوارض جانبی دارند که شامل دستگاه گوارش می شود. حالت تهوع، اسهال، زخم و يبوست از جمله شایع ترین عوارض جانبی داروها بر روی دستگاه گوارش است.

سرطان معده و روده:

 سرطان‌هایی که بر دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. و شامل سرطان های گلو، کیسه صفرا، کبد، لوزالمعده، معده، روده کوچک، روده بزرگ و مقعد است. سرطان یک رشد بدخیم یا تومور ناشی از تقسیم کنترل نشده سلول ها است. که می تواند در بافت های اطراف انتشار یابد.

اثرات بعد از عمل جراحی:

جراحی ها ممکن است ساختار دستگاه گوارش را تغییر دهند؛ و باعث بروی مشکلاتی مانند اسهال مزمن، درد، انسداد روده و حتی سوءجذب شوند.

مشکلات عملکردی:

در برخی موارد ممکن است بیمار علائم مربوط به دستگاه گوارش را تجربه کند اما تمام آزمایشات او طبیعی باشند. تشخیص و درمان این بیماری ها که به عملکرد دستگاه گوارش بستگی دارد ممکن است مشکل باشد. سندرم روده تحریک پذیر یکی از این اختلالات عملکردی است.

کهولت سن:

کهولت سن با کاهش بزاق دهان، مختل شدن چشایی، شدیدتتر شدن ریفلاکس باعث ایجاد برخی تغییرات در دستگاه‌ گوارش می‌شود. و خطر بروز برخی سرطان ها را افزایش می‌دهد.

یبوست مزمن :

 هنگامی که شما به طور منظم  مدفوع خود را دفع نکنید. اعصاب به سختی کار می کنند. زیرا مدفوع در طول زمان سخت می‌شود. فشار اضافی و سپس اعصاب و عضلات در منطقه آسیب می رساند.

بارداری:

بارداری فرآیندی است که طی آن به دلیل تغییر در ترشح هورمون‌های بدن خانم باردار، یا ترشح هورمونهای جدید از جفت، ارگانهای مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. مشکلاتی برای مادر ایجاد می‌کند.

زیر شاخه‌های تخصص گوارش از دیدگاه بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد:

تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی (اورولوژیست):

بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری، عفونت‌های ادراری، انواع بی‌اختیاری‌های ادراری، افتادگی مثانه و… نیز بیماری‌های مروبط به نازایی مردان به این گروه از جراحان ارتباط دارد.

بیماری‌هایی که نیاز به جراحی دارند. مانند سنگ‌های کلیه، حالب و مثانه، تومورهای سیستم ادراری و نیز پروستات به‌وسیله متخصصان ارولوژی درمان می‌شوند.

تخصص کودکان:

تشخیص و درمان بیماریهای کودکان و نوزادان (زیر 14 سال) مربوط به این رشته است. این رشته همانند رشته تخصص داخلی دارای فوق تخصص‌های متعددی است و دوره های فلوشیپی هم دارد.

علائم و نشانه‌های بیماری گوارشی از نظر بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد:

  • نوسانات وزن
  • مشکلات خواب یا بی‌خوابی
  • افزایش حساسیت و آلرژی غذایی
  • هوس فراوان برای غذاهای سرشار ازقند، ایجاد مشکلات پوستی
  • پیش دیابت یا دیابت
  • احساس اضطراب و افسردگی ناراحتی‌های گوارشی

بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد

همانطور که مطالعه نمودید؛ با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین فوق تخصص گوارش و کبد در سعادت آباد بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص زنان و زایمان هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص زنان و زایمان در سعادت آباد می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد، بهترین فوق تخصص گوارش و کبد در سعادت آباد، بهترین دکتر گوارش و کبد در سعادت آباد، بهترین دکتر فوق تخصص گوارش و کبد در سعادت آباد کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص گوارش و کبد، لیست متخصص گوارش و کبد در سعادت آباد