بهترین متخصص روانپزشک در تهران
بهترین فوق تخصص روانپزشک در تهران
بهترین متخصص روانپزشک در تهران
بهترین فوق تخصص روانپزشک در تهران
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص روانپزشک در تهران

بهترین متخصص روانپزشک در تهران:

بهترین دکتر روانپزشک در تهران:

در این صفحه میخواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر روانپزشک در تهران و معرفی متخصص روانپزشک در تهران بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

روانپزشک:

روانپزشکی که برای تشخیص و درمان و پیشگیری بیماریهای روحی، روانی و عاطفی وجود دارد، یکی از شاخه های پزشکی است.

روانپزشک یک متخصص است که برای بیماریها و اختلالات روحی و بهداشت روانی درمان دارد و دارو تجویز میکند.

دلایل بسیاری وجود دارد که فرد فکر کند به کمک یک روانپزشک کارآزموده احتیاج دارد؛ مواردی مثل حوادث یا اتفاقاتی که یکباره به سراغ فرد می آیند، مثل وحشت، ترس، توهم و… و یا ناراحتی هایی که مدت طولانی فرد را دچار خود کرده و نمی داند با آنها چگونه برخورد کند، مثل اندوه، غم، استرس، وسواس و…

و یا اینکه مشکلاتی برای فرد پیش می آید که زندگی او را به مشکل می کشاند و نمیداند راه درست برخورد با این مشکلات چیست؛ که در تمام این موارد می توان از یک روانپزشک متخصص خوب کمک گرفت.

قسمتی از وظایف یک روانپزشک را نام میبریم:

  • ارائه درمان فوری برای بیمارانی که به طور ناگهانی دچار مشکل شده اند.
  • ارائه مشاوره در مورد تغییر وضعیت زندگی.
  • کمک به مدیریت یک اختلال یا وضعیت سلامت روان طولانی مدت.
  • ارجاع دادن به سایر متخصصین اعصاب و روان در صورت لزوم.
  • تغییر درمان یا دادن دستور بستری در بیمارستان.
  • کار با مراجع به صورت گروهی زوج خانواده و…

تشخیص بیماری:

از آنجا که روانپزشکی یک تخصص پزشکی است و روانپزشکان دوره آموزشی خود را گذرانده و با بیماریها و راههای درمان آن ها آشنایی کامل دارند، میتوانند با گرفتن آزمایشات خاص، مشاوره های درمانی و گرفتن شرح حال جسمی و روحی از بیمار و حتی بررسی ژنتیک، گذشته فرد، حتی خانواده و محیط کاری او و گفت و گو راجع به تمامی این مسائل بیمار را به خوبی شناخته و برای ناراحتی ها و مشکلات وی بهترین درمان را در نظر بگیرد.

تشخیص روانپزشک برای بیمار و درمان آن بر اساس فاکتورهایی است که در راهنمای تشخیص و آماری اختلالات روانی ذکر شده و آنها شامل توضیحات یا همان شرح حال بیمار، آزمایشات، علائم و سایر مشخصات بیمار است.

بعضی از بیماران ناراحتی خود را میپوشانند و حاضر به باز کردن و قبول کردن آن نیستند که در این موارد روانپزشک باید از اطرافیان بیمار مثل خانواده، فامیل، همکاران و… کمک بگیرد تا بهتر بتواند بیمار خود و ناراحتی او را تشخیص داده و به درمان او بپردازد.

روانپزشک قادر به درمان اختلالات و ناراحتی های زیادی است که به آنها اشاره میکنیم:

  • افکار خودکشی.
  • توهم.
  • خودزنی.
  • وسواس.
  • روان گسیختگی یا اسکیزوفرنی.
  • افسردگی.
  • اختلالات دوقطبی.
  • اختلالات استرس پس از سانحه.
  • اختلال در خوردن پرخوری یا بی اشتهایی.
  • بی خوابی یا مشکلات خواب.
  • اعتیاد به مواد مخدر الکل و قمار.
  • افکار وسواسی.
  • افکار ضربه زدن به دیگران.
  • طغیان های خشن.
  • افکار منفی.
  • احساس تحریک پذیری یا فقدان آرامش.
  • عدم توانایی تمرکز.
  • بیش فعالی.
  • تفکر خیالی
  • مسائل مربوط به تصویر بدن.
  • مشکلات حافظه.
  • استرس یا اضطراب شدید.
  • اختلالات تکامل عصبی مانند اوتیسم.

روانپزشکی حوزه وسیعی دارد و به بیماران و شرایط افراد زیادی سروکار دارد؛ که چند نمونه از این حوزه تخصصی را نام میبریم:

روانپزشکی

  • بزرگسالان
  • کودک و نوجوان
  • اعتیاد
  • سالمندان و مسائل مربوط به آنان
  • بارداری که بیشتر برای زایمان اول و یا مدتی بعد از زایمان کاربرد دارد.
  • قانونی که برای کمک به افراد محکوم و زندانی و شکست خوردگان اجتماعی به کار میرود.

روشهای درمانی روانپزشک:

یک روانپزشک متخصص از روشهای مختلفی برای بهبود بیمارش بهره میگیرد، مثل روشهای مشاوره ای،

روانشناختی، دارویی، روشهای مکمل و کمکی به همراه دارو و روشهای درمانی دیگر مثل شوک الکتریکی که هر کدام بسته به نیاز بیمار و تشخیص پزشک متخصص استفاده میشود.

روان درمانی:

به روان درمانی گفتار درمانی هم میگویند، چون در این روش درمانی که هم به صورت فردی و با خود بیمار است و هم به صورت گروهی با زوج، خانواده، همکاران و دیگران است، کمک گرفته میشود؛ برای بهبود بیمار

در این روش درمانی که ممکن است چندین جلسه و به صورت ماهانه یا سالانه بسته به وضعیت بیمار زمان ببرد؛ درمانگر سعی میکند تا با گفت و گو با بیمارش بیماری او را تشخیص داده یا به روند بهبود او کمک کند و یا اینکه اختلال رفتاری او را کاهش داده تا بتواند بهتر در جامعه حضور یابد.

روان درمانی روشهای مختلفی دارد؛ گاهی به فرد بیمار کمک میکند تا الگوی رفتاری خود را تغییر دهد و به قولی جهان را به گونه ای دیگر و بهتر ببیند.

گاهی به بیمار کمک میکند تا روی یک مشکل تمرکز کند و با درمانگر خود برای بهبود آن مشکل راهی پیدا کنند و

گاهی کمک میکند تا مشکلات را به گونه ای جز موارد قبلی خود ببیند و حل کند.

گاهی فرد روانکاوی میشود؛ یعنی خود فرد در جلسات متعدد و بسیار که گاهی سالها زمان میبرد فرد تحت نظر روانپزشک خود میباشد و درباره مسائل و مشکلات خود دایم با او در ارتباط است و از او کمک میگیرد تا به یک استقلال درست و کامل رفتاری برسد.

داروهایی که متخصص روانپزشک برای درمان بیمارش از آنها استفاده میکند؛ نقش بسیار موثری در بهبود بیمار دارد و همانطور که بیماران با ناراحتی های جسمی باید به داروهای خود اهمیت بدهند؛ بیماران با مشکلات روحی هم همین گونه هستند و فرقی نمیکند و برای داشتن اثری مطلوب تر باید هرچند وقت یکبار به صورت دوره ای به پزشک خود مراجعه کرده و داروهای خود را کنترل کنند.

داروهایی که توسط یک روانپزشک متخصص تجویز می شوند شامل چند گروه هستند:

داروهای ضد افسردگی:

شامل برای درمان افسردگی، اختلالات وحشتی، اضطراب، وسواس، اختلال شخصیت مرزی و اختلال در خوردن بهره می گیرند.

داروهای ضد روان پریشی:

برای درمان روان پریشی، اسکیزوفرنی، توهم، هذیان و اختلالات دوقطبی استفاده میشود.

داروهای آرامبخش و ضد اضطراب:

برای درمان اضطراب و بی خوابی از این داروها کمک میگیرند.

داروهای خواب آور:

برای درمان خوابیدن و کیفیت خواب از داروهای خواب آور استفاده میکنند.

تثبیت کننده ها

برای ثابت نگه داشتن خلق و خو در افراد دچار بیماریهای دوقطبی از اینگونه داروها کمک میگیرند.

بیشتر وقتها روانپزشکان متخصص دارو را با روان درمانی با هم تجویز میکنند و از روشهای مختلف درمانی با هم استفاده می کنند تا نتیجه ای بهتر با زمانی کمتر بدست آورند.

گاهی لازم است از دیگر روشهای درمانی مثل الکتروشوک هم کمک گرفت؛ این درمان برای افرادی که دچار افسردگی شدید هستند و یا دیگر درمانها برای آنها زیاد مفید واقع نشده است استفاده میکنند.

تحریک مغز، تحریک عصب و تحریک مغناطیسی روشهای جدیدی است که در حال حاضر روانپزشکان از آنها هم استفاده میکنند؛ البته برای درمان افسردگی های فصلی بیشتر از نور درمانی کمک میگیرند.

آیا دارو برای درمان کافیست؟

برای برخی بیماران بسته به شرایط آن روان درمانی در اولویت بعد دارو درمانی قرار دارد؛ اما در برخی از بیماران مثل افرادی که دچار بیماریهای اسکیزوفرنی، دوقطبی و اینگونه موارد هستند که بیماری آنها سریع شدت پیدا میکند باید حتما دارو در اولویت باشد و بعد روان درمانی تا شدت بیماریشان با دارو کاهش یابد و بتوانند در جلسات روان درمانی شرکت کنند.

بعضی از بیماران به محض اینکه از علایم بیماریشان کاسته میشود داروهایشان را قطع میکنند یا کاهش میدهند که بسیار خطرناک است و شاید مغز هنوز به این داروها احتیاج داشته باشد و قطع آنها اثری بسیار بد روی بیمار بگذارد.

البته برای تثبیت دارویی گاهی چندین ماه زمان میبرد؛ چون پزشک باید دوز دارو و نوع دارویی را که به بیمار میدهد بالا و پایین کند تا بتواند با کمترین دارو به بالاترین نتیجه برسد و بیمار نباید مایوس شود و همچنین باید با هر نوبت دریافت دارو و با هر تغییر که در روحیه و حال خود پیدا میکند حتما یادداشت کند و با پزشک متخصص خود در میان بگذارد.

محل کار روانپزشک متخصص:

روانپزشکان در محل های مختلفی می توانند مشغول به کار شوند؛ محل هایی مثل دانشگاه ها، موسسات، درمانگاه ها، مطبهای خصوصی، بیمارستانها، ادارات تامین اجتماعی، زندان ها، خانه سالمندان و در بسیاری از مناطق دیگر که به یک فرد با تجربه در زمینه بیماریهای روحی و روانی نیاز باشد؛ البته در این زمانه با ارتباط های آنلاین می توان هم یک روانپزشک خوب انتخاب کرد و هم از آنها برای درمان، تشخیص بیماری و حتی برای پیشگیری از بیماریهای مختلف، کمک گرعت.

فرق روانپزشک با روانشناس چیست؟

روانشناسان و روانپزشکان فرق زیادی باهم دارند؛ چون کار آنها و نحوه کمک کردن آنها به بیماران شبیه هم است و در بسیاری از موارد باهم همکاری میکنند.

با این وجود روانشناسان و روانپزشکان از لحاظ درمانی با هم تفاوت دارند یعنی روانپزشکان بخاطر دوره تخصصی که گذرانده اند، بیشترین درمان خود را به دارو درمانی می پردازند اما روانشناسان چون دارو تجویز نمیکنند برای درمان بیمارانشان از روان درمانی مشاوره دادن و مداخلات رفتاری استفاده میکنند.

البته روانشناسان برای انجام تستهای مختلف روانشناختی بسیار موثر بوده و در موارد بسیاری از روانشناس کمک میگیرند تا تست های خاصی را انجام دهد و نتیجه گیری کند.

روانشناسی و روانپزشکی گرچه بسیار شبیه هم هستند اما دوره های آموزشی آن ها بسیار با هم متفاوت هستند.

روانپزشکان، دوره پزشکی عمومی و تخصصی خود را در رشته پزشکی و در دانشگاه پزشکی می گذرانند و دوره کاری خود را در بیمارستانهای روانی و محلهای مختلف با شرایط روحی مختلف و سنی طی میکند.

روانشناسان دوره تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا می گذرانند که با طی دوره کارشناسی می توانند با گذراندن واحدهای روان درمانی اختلالات رفتاری نحوه تشخیص اختلالات روحی و روانی و. مشغول به کار شوند.

البته روانشناسان بعد از گذراندن دوره تحصیلات خود باید یک دوره کارآموزی را طی کنند.

 این دوره های کارآموزی عبارت است از:

  • روشهای درمانی.
  • تست تحلیلی.
  • تکنیکهای حل مسئله.
  • نظریه روانشناسی.
  • رفتاردرمانی.

روانشناسان و روانپزشکان:

روانشناسان و روانپزشکان بسیار با هم همکاری میکنند و هر دو هدفی جز بهتر شدن حال روحی و روانی بیمار ندارند و حتی گاهی پیش می آید که روانشناس وقتی احساس کند بیمارش بجز بحث روان درمانی به دارو هم احتیاج دارد حتما او را به روانپزشک ارجاع میدهد تا او را از لحاظ دارویی نیز حمایت کند.

همچنین اگر روانپزشک متوجه شود بیمارش باید روان درمانی شود حتما به روانشناس او را معرفی میکند، پس اگر تفاوت بین روانپزشک و روانشناس را کنار بگذاریم میتوان گفت هر دو هدف مشترک دارند و آن هم بهتر شدن حس مردم است.

روانپزشک خوب:

یک روانپزشک خوب وقتی میتواند به بیمارش بیشتر کمک کند که بتواند او را بهتر بشناسد و این شناخت از گفتگو کردن با بیمار، خانواده او و همچنین بررسی بیمار از لحاظ اجتماعی، روحی، گذشته و… است و همچنین یک روانپزشک خوب باید خودش را در کنار بیمارش ببیند نه بالاتر از او تا بیمار بتواند به راحتی با او صحبت کند و مشکلاتش را حل کند؛ البته روانپزشک باید به حرفهای بیمارش کامل گوش کرده اما او را قضاوت نکند.

روانپزشکی متخصص میتواند بیماریهای بسیاری را تشخیص و درمان کند چون طیف بزرگی از بیماریها را در برمیگیرد؛ بیماریهایی مثل افسردگی؟ اختلال در خوردن، اختلال در خواب و این قبیل بیماریها و همچنین ناراحتی هایی مثل اضطراب، دلهره، وسواس و مواردی از این نوع را نیز میتواند درمان کند و یا حتی پیشگیری کند.

روانپزشکان از دارو برای درمان استفاده میکنند و البته از روان درمانی و روشهای دیگر درمانی هم کمک می گیرند و روانشناسان از روشهای مختلفی مثل روان درمانی، بازی درمانی و انجام تستهای مختلف رفتار درمانی و موارد در هم برای درمان استفاده میکنند و اگر لازم باشد به روانپزشک هم ارجاع دهد.

اگر نمیدانید برای درمان بیماری خود به کدام دکتر مراجعه کنید، یعنی نمیدانید روانپزشک را انتخاب کنید یا روانشناس، باید بدانید که این دو با هم در ارتباط هستند و اگر لازم باشد هر دو باهم همکاری میکنند پس نگران درمان خود نباشید.

بهترین متخصص روانپزشک در تهران

همانطور که مطالعه نمودید؛ با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین فوق تخصص روانپزشک در تهران بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص کایروپراکتیک هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص کایروپراکتیک در تهران می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص روانپزشک در تهران، بهترین فوق تخصص روانپزشک در تهران، بهترین دکتر روانپزشک در تهران، بهترین دکتر فوق تخصص روانپزشک در تهران کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص روانپزشک، لیست متخصص روانپزشک در تهران