بهترین متخصص ارتوپد در تهران
بهترین فوق تخصص ارتوپد در تهران
بهترین متخصص ارتوپد در تهران
بهترین فوق تخصص ارتوپد در تهران
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص ارتوپد در تهران

بهترین متخصص ارتوپد در تهران:

یکی دیگر از شاخه‌های جراحی، ارتوپدی (Orthopedics) است. که در‌زمینه‌ی  سیستم حرکتی بدن است. سیستم حرکتی شامل مفاصل، استخوان، عضلات و بافت‌هایی است. که در اندام‌های حرکتی مؤثر هستند.

بهترین دکتر ارتوپد در تهران:

در این صفحه میخواهیم به راهنمای انتخاب بهترین ارتوپد در تهران و معرفی  متخصص ارتوپد در تهران بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

ارتوپد:

حوزه‌ی فعالیت یک ارتوپد تنها جراحی نیست. بلکه شامل تشخیص و درمان  بیماری‌هایی می‌شود. که روی سیستم حرکتی بدن (لوکوموتور) تأثیر می‌گذارد.

درواقع بررسی تمام محدودیت‌های حرکتی و تغییر شکل اندام‌هایی چون دست، پا، کم، گردن، لگن، کتف، ستون فقرات و زانو به عهده ارتوپد است.

بررسی ریشه کلمه ارتوپد:

کلمه ارتوپدی از ادغام دو کلمه صاف و کودک به وجود آمده است. و ادغام این دو کلمه توسط نیکولاس آندری در سال ۱۷۴۱ میلادی انجام شد.

علت ادغام این دو کلمه در این بود که حوزه فعالیت آن‌ها بیشتر درزمینه‌ی صاف کردن اندام‌های کودکان بود. درواقع اندام‌های کج دست، پا و ستون فقرات کودکان را صاف می‌کردند.

سیستم عضلانی- اسکلتی:

سیستم پیچیده‌ای که به بدن  انسان اجازه حرکت،  کار و فعالیت می‌دهد. سیستم عضلانی-اسکلتی می‌گویند. این سیستم متشکل از استخوان، مفصل، رباط، تاندون، عضله و عصب  است.

متخصص ارتوپدی یا ارتوپدیست:

متخصص ارتوپدی شخصی است. که تلاش می‌کند مشکلات مربوط به سیستم حرکتی بدن را تشخیص دهد. و با روش‌های جراحی و غیر جراحی به درمان مشکلات بپردازد. 

متخصص ارتوپدی به نام‌های دیگری چون متخصص استخوان و مفاصل، جراح استخوان و مفاصل یا ارتوپد شناخته می‌شوند.

درواقع بیماران مبتلابه اختلالات استخوان، ناهنجاری‌های اسکلتی، مفصل، عضله، رباط، تاندون، عصب و پوست جهت اصلاح و درمان بیماری‌های خود باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنند.

زمانی، این تخصص پزشکی فقط  برای کودکان که ستون فقرات و یا یک عضو آن‌ها  دچار مشکل شده  بود کاربرد داشت. 

 اما امروزه ارتوپد برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.  از کودکی که  به  بیماری پای چنبری  مبتلا شده تا ورزشکاران جوان که به جراحی ارتوپدی نیاز دارند.

حتی افراد مسن که  مبتلابه آرتروز هستند.  توسط یک متخصص ارتوپد درمان می‌شوند. درواقع یک متخصص ارتوپد فردی است. که  در این حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند.

روش‌های درمانی ارتوپدیست:

  • جراحی. 
  • روش‌های جسمانی. 
  • تجویز دار.
  • توان‌بخشی.

مشکلات مربوط به سیستم حرکتی عبارت‌اند از:

  • مشکلاتی مربوط به استخوان‌ها و مفاصل که در اثر شکستگی، دررفتگی، کشیدگی، رگ به رگ شدن، پاره شدن تاندون‌ها و پاره شدن رباط‌ها به وجود می‌آید. 
  • ناراحتی‌هایی که براثر ورزش کردن به وجود می‌آید. 
  • مشکلاتی که در اثر ساییدگی مفصل و آرتروز به وجود می‌آید.
  • ناراحتی‌هایی که در اثر عفونت اندام‌ها به وجود می‌آید.
  • مشکلاتی که در اثر تومورها در بافت‌های نرم، اندام و استخوان به وجود می‌آید. 
  • بیماری‌های مادرزادی که در بعضی اندام‌ها وجود دارد.

روند درمان:

بیماران زمانی به ارتوپد مراجعه می‌کنند که دچار درد شده باشند. این درد می‌تواند در مفاصل، استخوان‌ها، کمر و زانو باشد. 

یک متخصص ارتوپد ابتدا  با بیمار خود صحبت می‌کند. و آنگاه  بیمار  را مورد معاینه فیزیکی قرار می‌دهد. و در صورت نیاز از بیمار، آزمایش خون و آزمایشی که با اشعه ایکس انجام می‌شود را تجویز می‌کند. سپس درمان را با مشاوره پزشکی شروع می‌کند.

در صورت نیاز یک یا چند روش درمانی را به بیمار ارائه می‌دهد. مثل تجویز دارو، قالب یا تراشه گذاری، تراپی‌های نظیر ورزش یا جراحی.

به‌طورکلی می‌توان گفت که هدف ارتوپد، این است. که بیماران یک زندگی فعال و طبیعی در پیش داشته باشد.

نقش درد در بیماری:

درد را می‌توان به‌عنوان یک نشانه یا علامت در نظر گرفت. نه به‌عنوان یک بیماری. مثلاً دردی  که در زانوها حس می‌شود. یک علامت است. یعنی ممکن است  براثر بیماری‌های مختلفی، این درد در زانو  ایجاد شود. بنابراین یک درمان مشخص  را نمی‌توان برای رفع درد زانو تجویز کرد.

وظیفه اصلی ارتوپد:

وظیفه اصلی ارتوپد تشخیص نوع بیماری است که موجب درد شده است. متخصص ارتوپد باید با بررسی اطلاعات اولیه که از بیمار می‌گیرد و معاینه‌ای که انجام می‌دهد. بیماری را تشخیص دهد.

با تشخیص بیماری، متخصص ارتوپد، درمان مربوطه را تجویز می‌نماید. گاهی  درمان، جراحی است. و گاهی از روش‌های غیر جراحی  جهت درمان استفاده می‌شود.

 باید تو جه داشته باشید که بااینکه ارتوپد را با جراحی می‌شناسند اما لزوماً نمایش ارتوپد فقط عمل جراحی نیست.

نحوه تشخیص بیماری توسط ارتوپد:

  • گرفتن اطلاعات دقیق از بیمار.
  • معاینه فیزیکی بیمار.
  • انجام آزمایش‌های خاص.
  • استفاده از روش‌های تصویربرداری.
  • انجام آزمایش‌هایی که با اشعه ایکس انجام می‌شود.

روشهای درمانی ارائه‌شده توسط متخصص ارتوپدی برای  مشکلات سیستم حرکتی بدن:

  • با استفاده از روش‌های درمانی غیر جراحی جهت رفع مشکلات سیستم حرکتی بدن بیمار
  • با استفاده از روش‌های درمانی جراحی جهت رفع مشکلات سیستم حرکتی بدن بیمار

تعامل متخصص ارتوپد با سایر پزشکان:

متخصص ارتوپد باید یک تعامل با همکاران حوزه تشخیص و درمان داشته باشد. چراکه برای تشخیص بیماری به کمک متخصص آزمایشگاه، متخصص پاتولوژی، متخصص تصویربرداری احتیاج دارد. کمک‌های مثل رادیوگرافی ساده، سی‌تی‌اسکن، ام آر آی، اسکن، رادیوایزوتوپ، سونوگرافی می‌تواند. در تشخیص صحیح بیماری مؤثر باشد.

همچنین یک متخصص ارتوپد جهت درمان بیماری که تشخیص داده‌شده است. نیز به کمک متخصص فیزیوتراپ‌ها و متخصص روماتولوژی احتیاج دارد.

از تصور درد تا واقعیت بیماری:

تصور بیشتر مردم در این است. که یک ارتوپد فقط جراح استخوان است. و به درمان استخوان‌های بدن می‌پردازد. درحالی‌که دردهایی که بیشتر افراد حس می‌کنند. منشأ آن در بافت‌های غیر استخوانی است.

تاندون‌ها (تاندون به طناب‌های بافتی که بین عضلات و استخوان‌ها قرار می‌گیرد و آن‌ها را به هم وصل می‌کند گفته می‌شود.) یکی از عوامل مهم در دردهای اندامی است. تاندون‌ها ممکن است در حین ورزش و کارهای روزمره دچار کشیدگی شوند. باعث درد و التهاب در اندام بدن شوند.

توجه داشته باشید که برای هرکدام از بافت‌های بدن که دچار مشکل و درد هستند. لزوماً جهت درمان، نیازی به جراحی نیست. و بیشتر دردهای ناحیه کمر،  دست‌و پا با درمانی غیر از جراحی خوب خواهند شد.

عوامل ایجادکننده درد در اندامها:

  • تاندون: تاندون‌ها به این صورت موجب درد می‌شوند. که ممکن است کشیده شوند. و سبب التهاب و درنتیجه درد شوند.
  • اعصاب: ایجاد درد در اثر تحریکات و فشاری که بافت‌های مجاور به روی اعصاب وارد می‌کنند. مثل اعصابی که در دست‌وپا قرار دارند.
  • عضلات: انجام کارهای سنگین و ورزش‌هایی که به‌صورت صحیح انجام نمی‌شود. باعث کشیدگی عضلات در ناحیه کمر، دست‌وپا می‌شود. این کشیدگی به‌نوبه خود سبب اسپاسم و درد می‌شود. اگر شدت کشیدگی زیاد باشد. احتمال پارگی عضلات هم وجود خواهد داشت. گاهی اوقات ضعف عضلات نیز سبب درد می‌شود. در این حالت عضلات قادر نخواهند بود مفاصل و استخوان‌ها را در وضعیت مناسب قرار بدهند.
  • لیگامان: کشیدگی و التهاب لیگامان باعث درد  می‌شود.  درواقع این کشیدگی در اثر فشار خیلی زیادی که به مفصل وارد می‌شود به وجود می‌آید. و موجب  التهاب در لیگامان  و درنهایت سبب درد می‌شود. (نوار بافتی که دو سر استخوان را به مفاصل متصل می‌کند. را لیگامان می‌گویند.)

در نظر داشته باشید که این عوامل توسط یک ارتوپد بررسی می‌شوند.

اجرای درمان فقط توسط بهترین متخصص ارتوپد در تهران:

هرگاه  روش جراحی، به‌عنوان درمان در نظر گرفته شود. باید بدانید که  این جراحی  فقط توسط یک متخصص ارتوپد قابل انجام است. و حتی اگر  روش‌های غیر جراحی نیز  به‌عنوان درمان در نظر گرفته شود.

بازهم اعمال این روش‌ها توسط یک متخصص ارتوپد قابل انجام است. چراکه حوزه فعالیت یک متخصص ارتوپد بسیار گسترده و وسیع است. و تشخیص درد و درمان مشکلاتی که در ناحیه کمر، گردن دست‌وپا به وجود می‌آید بر عهده یک متخصص ارتوپد است.

آموزش ارتوپد:

افرادی که قصد دارند.  تخصص خود را درزمینه‌ی ارتوپدی بگیرند. ابتدا باید مدرک پزشکی عمومی خود را بگیرند. و سپس به‌صورت تخصصی به مدت ۴ سال درزمینه‌ی ارتوپدی باید آموزش ببینند.

این دوره چهارساله را دوره رزیدنتی می‌گویند. و پزشکی که در حال گذراندن این دوره است رزیدنت می‌گویند.

در پایان دوره آزمونی  به‌عنوان برد تخصصی ارتوپدی از تمامی شرکت‌کنندگان گرفته می‌شود. و افرادی که موفق به گذراندن این آزمون شوند. صاحب‌عنوان  بورد تخصص می‌شوند.

فلوشیپ:

فلوشیپ به دوره‌های تخصصی چندماهه یا یک‌ساله می‌گویند. طول این دوره در کشورهای مختلف متفاوت است. در این دوره مهارت‌های عملی را درزمینه‌ی درمان بیماری‌های یک زیرگروه به‌صورت تخصصی و کامل آموزش می‌بینند.

تحول در رشتهی ارتوپدی:

امروزه متخصصین نمی‌توانند تمامی مشکلات مربوط به اندام‌های حرکتی را درمان کنند. چون علل به وجود آورنده درد در هر اندامی متفاوت است.  و ابتدا باید علت درد تشخیص داده شود. سپس اقدام به درمان شود. 

درگذشته متخصصین قادر بودند. تقریباً تمامی مشکلات مربوط به اندام‌های حرکتی را درمان کند. چون حوزه  فعالیت در آن زمان محدود بوده است. بنابراین تشخیص و درمان بیماری راحت‌تر و سریع‌تر بوده است.

 همان‌طور که می‌دانید علم پزشکی در تمام زمینه‌ها گسترش‌یافته و پیشرفت زیادی داشته است. و امروز تغییرات زیادی در هر شاخه پزشکی ایجادشده است. شاخه ارتوپدی نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. به‌طوری‌که فعالیت متخصصین ارتوپد محدود به یکی از زیرشاخه‌های ارتوپدی شده است.

متخصصین برای اینکه بتوانند تجربه و علم بیشتری را در یک شاخه  به دست بیاورند. باید تمامی تمرکز و تلاش خود را به آن حوزه معطوف نمایند. تا صاحب علم و تجربه‌ی بیشتری شوند.

گسترش علم و دانش  در هر حوزه و زمینه‌ای روزبه‌روز در حال افزایش است. به‌طوری‌که حتی پزشکانی که فقط در یک زمینه  یا یک شاخه  از ارتوپد فعالیت دارند. بازهم قادر نخواهد بود. به‌تمامی علوم آن زمینه دسترسی داشته باشند. گاهی اوقات به حدی  علوم زیاد می‌شود. که شاخه‌های ارتوپدی هم به زیرشاخه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

زیرشاخه‌های اصلی ارتوپدی:

جراحی

  • دست. 
  • شانه و آرنج. 
  • ستون مهره.
  • لگن و مفصل ران (شکستگی لگن، تعویض مفصل ران، آرتوسکوپی مفصل ران).
  • پا.
  • ارتوپدی کودکان.
  • تومورهای سیستم حرکتی.
  • تروما و آسیب‌های اسکلتی.
  • آسیب‌های ورزشی.

همپوشانی در رشتههای جراحی:

تداخل در زیرشاخه‌های یک‌رشته همیشه وجود داشته است. حتی درزمینه‌ی ارتوپدی نیز این هم‌پوشانی و تداخل دیده می‌شود.

مثلاً  یک پزشک عمومی می‌تواند. به‌صورت تخصصی دریکی از زیرشاخه‌های تخصصی، جراحی عمومی خود را بگیرد. و درنهایت فوق تخصص خود را در آن زمینه  بگیرد. یا مثلاً یک جراح اعصاب همانند یک متخصص ارتوپد  می‌تواند جراحی‌های مربوط به ستون فقرات را انجام دهد.

انواع جراحی ارتوپدی توسط بهترین متخصص ارتوپد در تهران:

  • جراحی پلاتین: فیکس کردن شکستگی‌ها به کمک وسایلی به نام پلاتین که جهت جااندازی شکستگی‌ها به‌صورت باز و بسته به کار می‌رود.
  • تعویض مفصل: جراحی جهت خارج کردن مفصل خراب‌شده و قرار دادن یک مفصل مصنوعی به‌جای آن.
  • آرتروسکوپی مفاصل: ایجاد یک سوراخ ریز روی پوست یک مفصل،  و واردکردن  یک لوله  به  داخل مفصل تا بتوانند داخل مفصل را به‌راحتی  بینند. این کار هم به‌عنوان درمان و هم به‌عنوان یک‌راه تشخیص بیماری به‌حساب می‌آید.
  • استئوتومی استخوانها و تصحیح تغییر شکل آن‌ها: جراحی جهت اصلاح استخوان‌ها یا تغییر شکل استخوان که سبب تغییر در ظاهر اندام و عملکرد اندام شده است.
  • پیوند استخوان: برای جراحی جهت جوش خوردن شکستگی‌ها و پر کردن فضای  خالی ایجادشده در استخوان‌ها از پیوند استخوان استفاده می‌شود.
  • جراحی عصبها: جهت ترمیم عصب‌هایی که به نحوی آسیب دیدند.
  • جراحی تاندونها: جهت ترمیم و جابجایی به‌طوری‌که بیمار بتواند حرکاتی را انجام دهد. که از قبل قادر به انجام آن  نبوده است.

بیماریهایی که توسط یک ارتوپدیست درمان میشود:

درمان

  • شکستگی و دررفتگی. 
  • مفاصل آسیب‌دیده.
  • جراحت‌های ورزشی.
  • تعویض مفاصل آسیب‌دیده.
  • کمردرد.
  • تنگی مجرای نخاع.
  • تونل کارپ آرتروز و جراحت دست.
  • آسیب ارتوپدی.
  • دراز بودن عضو.
  • جراحت تاندون آشیل پینه پا و جراحت پا قوزک.
  • پارگی رباط.
  • پیچ‌خوردگی.
  • دررفتن تاندون.
  • دررفتگی عضله و بورسیت.
  • بیرون‌زدگی دیسک.
  • سیاتیک.
  • کمردرد.
  • اسکولیوز زانوی کج.
  • خمیدگی پا.
  • آرتروز.
  • پوکی استخوان.
  • تومور استخوان.
  • دستروفی عضلانی.
  • فلج مغزی.
  • پا چنبری پا و دیسپلازی لگن.
  • درمان عدم‌تساوی پا. 
  • ناهنجاری انگشتان دست‌وپا.
  • اختلالات رشد.

مهارتهای بهترین متخصص ارتوپد در تهران:

  • آسیب یا اختلال را به‌راحتی می‌توانند تشخیص دهند. 
  • جهت ترمیم، حرکت، قدرت و عملکرد در بیمار ورزش و فیزیوتراپی را به‌عنوان توان‌بخشی پیشنهاد می‌دهند.
  • جهت پیشگیری از بروز آسیب یا کند کردن روند پیشرفت بیماری برنامه درمانی مناسب  به بیمار ارائه می‌کنند. 
  • دارو و ورزش در بعضی موارد جراحی‌ها را به‌عنوان درمان ارائه می‌کنند.

 کار بهترین متخصص ارتوپد در تهران را به دو شکل می‌توان بیان کرد که: 

  • ۵۰ درصد فعالیت یک متخصص ارتوپدی، صرف مدیریت جراحت و بیماری با روش‌های غیر جراحی می‌شود.
  • ۵۰ درصد  فعالیت یک متخصص ارتوپدی، صرف مدیریت بیماری با روش‌های جراحی می‌شود.

نقش متخصص ارتوپدی بر روی سایر  متخصصان حوزه پزشکی:

  • یک متخصص ارتوپدی به‌عنوان یک مشاور برای سایر پزشکان فعالیت می‌کنند.
  • جهت مدیریت آسیب‌های چندگانه و پیچیده به‌عنوان یکی از اعضای تیم فعالیت می‌کنند.
  • جهت تنظیم و اجرای مراقبت‌های اورژانسی فعالیت می‌کنند.

آثار پیشرفت تکنولوژی در کار جراحان ارتوپد:

با پیشرفت علم و تکنولوژی درزمینه‌ی ارتوپدی جراحان ارتوپدی نیز به‌راحتی می‌توانند. تعویض مفصل و آرتروسکوپی را برای بیماران انجام دهند.

بهترین متخصص ارتوپد در تهران

همانطور که مطالعه نمودید؛ با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین فوق تخصص ارتوپد در تهران بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص طب کار هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص طب کار در تهران می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص ارتوپد در تهران، بهترین فوق تخصص ارتوپد در تهران، بهترین دکتر ارتوپد در تهران، بهترین دکتر ارتوپد در تهران کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص ارتوپد، لیست متخصص ارتوپد در تهران