بهترین متخصص غدد در اصفهان
بهترین فوق تخصص غدد در اصفهان
بهترین متخصص غدد در اصفهان
بهترین فوق تخصص غدد در اصفهان
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص غدد در اصفهان

بهترین متخصص غدد در اصفهان

در این صفحه می‌خواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر غدد اصفهان و معرفی تعدادی از بهترین متخصص غدد در اصفهان بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

معرفی تخصص غدد، رشد و متابولیسم:

شاخه ای از پزشکی یا بیولوژی با غده درون ریز و متابولیسم مرتبط است و کار آن ها پرداختن به زمینه دستگاه درون ریز و بیماری های ناشی از آن می باشد.

پزشک متخصص غدد در زمینه بررسی غده های درون ریز و بیماری های ناشی از آن ها و ارائه دادن روش های درمانی با توجه به سطح علوم خود و مهارت و تجربه ای که در این زمینه دارد ایفای نقش می کند.

وظایف متخصص غدد:

از دیگر وظایفی که پزشک متخصص غدد به آن ها می پردازد عبارتند از: بررسی و سنجیدن عوامل موثر در اختلال در رشد اشخاص و کوتاه بودن قامت، بررسی عوامل پدید آورنده بلوغ زود هنگام، بررسی علت اختلال در چرخه قاعدگی و پر مویی، بیماری های متابولیک و ژنتیکی، اختلالات چربی خون، بررسی اختلالات غده هیپوفیز و بررسی بیماری های دستگاه تناسلی و غده جنسی، از دیگر وظایف حیطه کاری پزشک متخصص غدد می باشد که به آن اشاره نمودیم.

غدد درون ریز در بزرگسالان شامل چه غددی می شود؟ 

  1. غده تیروئید
  2. غدد لنفاوی
  3. بخش درون ریز لوزالمعده
  4. فوق کلیوی

پزشک متخصص غدد به بیماری های ناشی از غده تیروئید نظیر، پرکار بودن یا کم کار بودن غده تیروئید، ساده یا بزرگ بودن گواتر، گواتر گره ای و به بدخیم بودن غده تیروئید می پردازد و راه های درمانی برای حل این اختلالات ارائه می دهد.

کسی که فوق تخصص غدد و متابولیسم دارد چه می کند؟

به شخصی که تحصیلات پزشکی خود را در زمینه غدد و شناسایی و بررسی هورمون های ترشح شده از آن ها می پردازد و مدرک فوق تخصص این زمینه را کسب می نماید پزشک فوق تخصص غدد یا متابولیسم می گویند.

پزشک متخصص غدد با متابولیسم (تمام فرایند های بیوشیمی) سر و کار دارد که این امر سبب بهبود یافتن عملکرد صحیح بدن می شود مخصوصا نحوه چگونگی تبدیل غذا به انرژی و در نهایت افزایش رشد بدن.

 به طور کلی پزشک متخصص غدد با دو رده سنی ارتباط دارد: کودکان یا بزرگسالان.

اگر پزشک متخصص در زمینه درمان کودکان نقش داشته باشد به آن پزشک متخصص غدد اطفال می گویند.

کار متخصص غدد و متابولیسم چیست؟

  • وظیفه متخصص غدد تشخیص و بررسی و درمان وضعیت هایی که بر روی موارد ذکر شده در زیر تاثیر می گذارند می باشد:
  • غدد آدرنال که در بالای کلیه قرار دارد و در کنترل مواردی قبیل فشار خون، متابولیسم، واکنش به اضطراب و هورمون های جنسی دارای نقش و وظیفه است.
  • متابولیسم استخوان مانند پوکی استخوان
  • کلسترول
  • هیپوتالاموس به بخشی از بدن گفته می شود که به کنترل احساس گشنگی، تشنگی و دمای بدن می پردازد.
  • لوزالمعده در تولید و ترشح انسولین و سایر موارد مشابه در هضم غذا نقش دارد.
  • پاراتیروئید به غدد کوچک موجود در گردن گفته می شود که کلسیم موجود در خون را کنترل می کند.
  • هیپوفیز غده ای در اندازه نخود می باشد که در انتهای مغز جای دارد که نقش و وظیفه آن تعادل در میزان هورمون ها می باشد.
  • غدد تناسلی (غده جنسی): غده جنسی در مردان شامل بیضه و در زنان شامل تخمدان می شود.
  • یکی دیگر از غدد ها که متخصص غدد به آن می پردازد غده تیروئیدی پروانه شکل در گردن می باشد که کار و وظیفه آن، کنترل متابولیسم، انرژی و رشد و تکامل و رشد مغز می باشد.

آموزش:

برای کسب مدرک تخصصی در زمینه غدد و متابولیسم  در ابتدا شخص باید به مدت زمان ۴ سال در کالج تحصیل نماید و سپس ۴ سال دیگر نیز در دانشگاه تحصیل کند. پس از گذراندن این مراحل فرد باید به منظور افزایش سطح تجربه و مهارت خود برای یافتن راه های درمان بیماران، به مدت ۳ سال در کلینیک و بیمارستان به عنوان رزیدنت کار و فعالیت داشته باشد.

مرحله نهایی مربوط می شود به مدت زمان ۲ الی ۳ سال که فرد در زمینه تخصص آموزش داده می شود و پروسه درمانی غدد را به صورت تخصصی یاد فرا می گیرد. به طور کلی انجام تمامی این فرایند ها حداقل ۱۰ سال به طول می انجامد. در واقع متخصص غدد و متابولیسم پزشک داخلی باید دارای مجوز باشد و آزمون تخصصی را به درستی طی کرده و گذرانده است.

محل کار متخصص غدد و متابولیسم:

به طور کلی محل کار متخصص غدد و متابولیسم در سه مکان می باشد که در موارد زیر ذکر و عنوان نموده ایم:

  • در مطب پزشکی به همراه دیگر متخصصان با تجربه و ماهر در این زمینه
  • یک مجتمع تشکیل شده از سایر پزشکان با تخصص و تجربه در زمینه های متفاوت
  • از دیگر محل کار ها برای متخصص غدد و متابولیسم بیمارستان می باشد.

همچنین می تواند از طریق مراجعه به وب سایت ها یا صفحات اجتماعی متخصصان بالینی غدد در آمریکا فهرستی از متخصصان با تجربه در این زمینه جست و جو کنید.

البته جالب است بدانید که دسته ای از پزشکان به بررسی و تحقیقات در این زمینه در دانشگاه یا مدارس پزشکی مشغول به کار هستند و در زمینه ویزیت بیمار فعالیت ندارند.

چه زمانی برای دیابت می بایست به دکتر متخصص غدد و متابولیسم مراجعه کرد؟

لازم به ذکر است که بیماری دیابت توسط پزشک عمومی نیز قابل درمان است اما گاهی اوقات بر اثر عوامل مختلفی پزشک عمومی ممکن است بیمار را به پزشک متخصص غدد ارجاع دهد.

با ما همراه باشید تا شما را نسبت به این عوامل موثر آگاه سازیم:

  • در صورتی که اخیرا به دیابت مبتلا شده باشید و لازم می دانید که برای کنترل آن به پزشک متخصص غدد مراجعه فرمایید تا کمک های لازمه را در این زمینه دریافت کنید.
  • زمانی که پزشک عمومی تجربه و مهارت لازم را در درمان دیابت نداشته باشد.
  • دسته ای از افراد مبتلا به دیابت، وجود دارند که میزان تزریق آن ها یا استفاده شان از پمپ انسولین زیاد می باشد که در این صورت الزامیست به پزشک متخصص غدد مراجعه فرمایید.
  • مراجعه و درخواست کمک از پزشک متخصص غدد، در صورتی که کنترل دیابت سخت شده باشد یا راه های درمان در پیش گرفته شده دیگر جواب ندهد و نتیجه بخش نباشد.
  • آخرین مورد مربوط می شود به زمانی که دیگر بر اثر ابتلا به این بیماری دچار معارضات ناشی از آن شده باشید که باید در نخستین فرصت به پزشک با تجربه و متخصص در این زمینه مراجعه فرمایید.

تصمیم با شما است:

اگر پزشک مد نظرتان نیز به شما توصیه مراجعه به متخصص نکند شما می‌توانید بر حسب خواسته‌تان و بررسی دقیق‌تر بیماری به پزشک متخصص غدد مراجعه فرمایید. درصورتی که به پزشک متخصص نیز مراجعه نمودید می‌توانید از پزشک سابق خود در این زمینه بهره ببرید.

جلسه ویزیت با متخصص غدد و متابولیسم:

سوال خیلی از افراد متخصص غدد و متابولیسم در جلسه نخست ویزیت از افراد مراجعه کننده خود این است که برای کنترل دیابت از چه روش های درمانی بهره میبرید و مشکل تان چه می باشد؟

برای پاسخ به این سوال لازم است که پرونده بیماری تان را به پزشک متخصص غدد و متابولیسم ارائه دهید و بگویید که در این دوران چه شرایطی را گذرانده اید همچنین در صورتی که چندین بار است که پزشک متخصص مراجعه می کنید باید بگویید که شرایط تان نسبت به مراحل گذشته چه تغییر و تحولاتی داشته است؟

مواردی را که باید اعلام نمایید عبارت‌اند از:

 علائم:

  • تغییر عادت غذایی (آیا عادات غذایی تان تغییر کرده است؟)
  • ورزش بیشتر یا کمتر
  • اخیر بیمار شده اید یا خیر
  • آیا اقدام به استفاده از دارو، ویتامین و مکمل ها کرده اید؟

ممکن است پزشک دیگر عوامل را برای بررسی دقیق تر بسنجد که این عوامل عبارتند از: کنترل فشار خون و معاینه پا، میزان گلوکز خون، ادرار و کلسترول خون.

اگر جز آن دسته از اشخاصی هستید که انسولین تزریق می کنند بهتر است پس از گذشت هر ۳ الی ۴ ماه به متخصص غدد مراجعه کنید اما اگر انسولین تزریق نمی کنید می توانید پس از گذشت ۴ الی ۶ ماه به کلینیک پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

اگر بیماری دیابت تان تشدید یافته و دارای معارضات شده است و علائم آن دچار تغییر و تحول شده است بهتر است در مدت زمان کوتاه تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سیستم اندوکرین چیست؟

به سیستمی گفته می شود که خود شامل چندین غده است که هورمون های لازمه را برای کنترل چندین عملکرد متفاوت ترشح و تولید می کند. این هورمون های تولیدی و ترشح شده پس از آزاد شدن از غده وارد جریان خون خواهند شد و از طریق جریان خون به دیگر اندام و بافت های بدن منتقل می شوند.

غدد آدرنال:

غدد آدرنال (فوق کلیوی)  همانطور که از نامش پیدا است در بالای کلیه قرار دارند و به دو قسمت تقسیم بندی می شوند. این دو قسمت دارای شکل های متفاوتی نسبت به همدیگر هستند. غده سمت راست مثلثی شکل می باشد و غده سمت چپ هلالی شکل می باشد.

وظیفه غدد آدرنال ترشح هورمون های زیر می باشد:

  • کورتیکواستروئید، این نوع استروئید در واکنش با التهاب، استرس و اضطراب و سیستم ایمنی واکنش نشان می دهد و اثر ضد التهابی و کاهش اضطراب و. دارند.
  • کاته کلامین ها، مانند نور اپی نفرین و نفرین که در هنگام اضطراب ترشح و تولید می شود.
  • آلدسترون، این هورمون بر روی کارکرد و عملکرد کلیه ها تاثیر گذار است.
  • آندروژن، یا هورمون جنسی در مردان که شامل تستوسترون می باشد

هورمون آندروژن هم در سیستم بدنی مردان و هم در سیستم بدنی زنان یافت می شود اما میزان این هورمون در بدن خانم ها و آقایان متفاوت است و به طور معمول در بدن آقایان بیشتر یافت می شود. آندروژن کنترل تکامل خصوصیات و ویژگی های مردانه را نظیر بم شدن صدا، رشد موهای صورت و. بر عهده دارد.

هیپوتالاموس:

این غده  یکی از غده های مهم در بدن می باشد و در زیر غده تالاموس و بالای ساقه مغز جای دارد. اندازه این غده در یک شخص بالغ تقریبا به اندازه یک بادام می باشد.

هیپوتالاموس موظف است که عملکرد و حرکات غیر ارادی بدن را نظیر، تنفس، تپش قلب، اشتها، خواب، دمای بدن، چرخه شبانه روزی یا ریتم روزانه را کنترل و فعال کند.

یکی از مهم ترین و اصلی ترین وظایف غده هیپوتالاموس برقراری رابطه بین سیستم عصبی و سیستم غدد درون ریز (اندوکرین) می باشد که این اتصال از طریق غده هیپوفیز برقرار می شود.

تخمدان و بیضه:

تخمدان در سیستم بدنی خانم ها قرار گرفته است و در دو طرف رحم آن ها واقع شده است. تخمدان وظیفه ترشح هورمون های زنانه نظیر استروژن و پروژسترون را بر عهده دارد. این هورمون های ترشح شده به تکامل جنسی خانم ها و بارداری و چرخه قاعدگی آنها کمک می نماید. بیضه در کیسه بیضه و در قسمت پایینی آلت تناسلی مردان واقع شده است و آندروژن و بیشتر تستوسترون تولید و ترشح می کند. هورمون ترشح شده آندروژن روند تکامل جنسی در مردان را نظیر، بلوغ، موی صورت، رفتار جنسی، میل جنسی، نعوظ و تشکیل یافتن سلول های اسپرم را بر عهده دارد.

لوزالمعده:

لوزالمعده یا پانکراس در درون شکم و پشت معده قرار دارد یک غده درون ریز و جزئی از سیستم گوارشی محسوب می شود. لوزالمعده یا پانکراس سبب ترشح هورمون هایی که در زیر نام برده ایم می شود:

  • ترشح و تولید انسولین: به منظور متابولیسم کربوهیدراتها و چربی بدن مفید به شمار می آید.
  • تولید سوماتواستاتین: کارکرد سیستم عصبی و سیستم غدد درون ریز (اندوکرین) را منظم می سازد و سبب کنترل ترشح تعدادی هورمون که عبارتند از: گاسترین، انسولین و هورمون رشد می شود و به بررسی آن ها می پردازد.
  • گلیکوژن: یک نوع پپتید است و در صورت افت این هورمون میزان گلوکز خون افزایش می یابد.
  • پلی پپتید پانکراتیت: این هورمون به نوبه خود سبب کنترل هورمون های ترشح شده از لوزالمعده می شود.

اگر پانکراس یا لوزالمعده دچار اختلال شود چه مشکلی پیش می آید؟

ممکن است این سوال ذهن تان را درگیر کند که اگر پانکراس یا لوزالمعده دچار اختلال شود چه مشکلی پیش می آید؟

پاسخ این است که در صورتی که لوزالمعده دچار مشکل شود سبب بروز دیابت و اختلال گوارشی می‌شود.

غدد پاراتیروئید:

به غده های ریزی که در گردن واقع شده اند و سبب تولید هورمون پاراتورمون می شوند غدد پاراتیروئید می گویند. این هورمون ها سبب تنظیم میزان کلسیم و فسفر موجود در خون خواهند شد.

در صورتی که این مواد شیمیایی (کلسیم و فسفر) به میزان لازم و کافی در بدن وجود داشته باشند، عضلات و اعصاب عملکرد صحیح و مفیدی خواهند داشت.

در صورتی که در عملکرد غدد پاراتیروئید اختلالی به وجود آید سبب پرکار شدن یا کم کار شدن تیروئید می شود.

غده پینه آل:

غده درون ریز کوچکی که در انتهای مغز واقع شده است غده پینه آل نام دارد. این غده به شکل یک مخروط کاج کوچک می باشد.

این غده سبب ترشح هورمون ملاتونین می شود و ریتم شبانه روزی، کنترل الگوی خواب بدن و تنظیم هورمون های تولید مثل را بر عهده دارد.

این هورمون از آنجا که سبب کنترل الگوی خواب بدن و ریتم شبانه روزی می شود، در مراحل تاریک هورمون ملاتونین بیشتری نسبت به مراحل روشنایی تولید می کند.

غده هیپوفیز:

این غده در انتهای مغز قرار دارد و به هیپوتالاموس متصل می باشد و از غدد درون ریز به شمار می آید.

به طور واقع بینانه غده هیپوفیز اصلی ترین و اساسی ترین غده درون محسوب می شود زیرا سبب تولید و ترشح هورمون هایی می شود که عملکرد سایر غده ها را همچنین رشد و دیگر عملکرد های بدن را تنظیم می نماید.

هیپوفیز پیشین یا قدامی:

هیپوفیز پیشین یا قدامی سبب تولید و ترشح برخی هورمون ها می شود که بر روی رشد جنسی، عملکرد تیروئید، رشد، رنگدانه های موجود در پوست و کارکرد و عملکرد فوق کلیه موثر و تاثیر گذار می باشد. در صورتی که هیپوفیز پیشین کم کار باشد چه مشکلاتی رخ می دهد؟ این غده همانگونه که ذکر نمودیم در رشد افراد موثر است و در صورتی که عملکرد این غده کاهش یابد با رشد غیر عادی کودک و کم کاری سایر غدد درون ریز مواجه خواهیم شد.

هیپوفیز پسین یا خلفی:

هیپوفیز پسین یا خلفی سبب تولید و ترشح هورمون اکسی توسین می شود. این هورمون سبب افزایش انقباضات ناشی از رحم می شود و همچنین به تولید هورمون آنتی دیورتیک (ADH) می پردازد که سبب جذب مجدد آب از طریق کلیه می شود.

غده تیموس:

یکی دیگر از انواع غدد درون ریز غده تیموس می باشد که در زیر جناغ سینه یا استرنوم واقع شده است.

لنفوسیت T نوعی سلول ایمنی می باشد که در کودکی درون غده تیموس ترشح و تکثیر می شود. با بالغ شدن فرد اندازه این غده نیز تغییر می کند و کوچک می شود.

غده تیموس سبب محافظت بدن فرد در برابر بیماری ها و عفونت و التهاب می شود؛ بنابراین این غده در سیستم ایمنی ایفای نقش می کند.

غده تیروئید:

  • غده ای به شکل پروانه که در زیر قسمت سیب گلو جای گرفته است. هورمون های مترشح از این غده سبب تنظیم فشار خون، دمای بدن، تپش قلب، متابولیسم و چگونگی واکنش بدن و عکس العمل به سایر هورمون ها می شود.
  • این غده برای تولید هورمون از ید بهره می گیرد.
  • این غده سبب تولید دو هورمون اصلی  و اساسی به نام های تیروکسین و تری یودوتیرونین می شود.
  • لازم به ذکر است که این غده وظیفه تولید کلسی تونین را بر عهده دارد که سبب تنظیم متابولیسم کلسیم و تقویت استخوان ها می شود.

بیماری‌ها:

عوامل تاثیر گذار در بهم خوردن تعادل میزان هورمون ها متفاوت است و می تواند یا بر اثر محیط باشد و یا بر اثر عامل ژنتیکی رخ دهد.

برخی نوزادان از بدو تولد دچار اختلال هورمونی هستند که این اختلال هورمونی می تواند با معارضات دشوار و جدی همراه باشد که یکی از عوارض جبران ناپذیر آن رشد کم می باشد.

برخی از مواد شیمیایی سبب بروز اختلال در سیستم اندوکرین می شود این مواد عبارتند از: آفت کش، سرب، فتالات (در ظرف های پلاستیکی غذا). در نهایت این مواد شیمیایی سبب بروز اختلال در هورمون ها می شود.

به طور کلی اختلال در سیستم اندوکرین به ۳ دسته تقسیم می شود:

  • هنگامی که یک غده هورمون های ترشح شده از آن به میزان نیاز بدن نمی باشد و از مقدار معین آن کم تر است که به این اختلال کم ترشحی سیستم اندوکرین می گویند.
  • هنگامی که غده بیش از حجم معین هورمون تولید می کند که به این اختلال بیش ترشحی می گویند.
  • هنگامی که در این غده تومور پدید می آید؛ که ممکن است تومور خوش یا غیر سرطانی باشد و یا ممکن است تومور بدخیم و سرطانی باشد.

چه مشکلاتی ممکن است پیش بیاید؟

در ادامه مطالب با ما همراه باشید تا شما را نسبت به این موضوع  که اگر در بدن با کمبود هورمون یا افزایش بیش اندازه هورمون مواجه شویم چه عوارضی به بار می آورد:

غده آدرنال:

بیش ترشحی هورمون ناشی از غده آدرنال سبب بی قراری، تعریق، بالا رفتن فشار خون و بیماری کوشینگ می شود.

کاهش ترشحات هورمون غده آدرنال سبب بروز بیماری آدیسون، کمبود منیرالوکورتیکوئید، کاهش وزن، از دست دادن انرژی بدن و در نهایت موجب کم خونی می شود.

لوزالمعده:

  • ترشح بیش از اندازه هورمون های لوزالمعده سبب پر انسولینی می شود. اگر میزان انسولین بیش از حجم معین باشد قند خون افت خواهد کرد.
  • کمبود ترشحات لوزالمعده سبب مبتلا شدن فرد به نوعی از دیابت می شود.

غده پاراتیروئید:

  • ترشح بیش از اندازه هورمون پاراتیروئید سبب سست شدن استخوان ها می شود که سبب شکستگی سریع استخوان می شود. از دیگر معارضات آن این است که در دستگاه ادرار شخص سنگ مشاهده می شود.
  • کاهش ترشح هورمون ها سبب، انقباض غیرارادی عضلات یا تشنج عضلانی خواهد شد که به علت کاهش میزان کلسیم خون این پدیده رخ می دهد.

غده تیروئید:

  • در اکثر اوقات پر کار شدن تیروئید به علت بیماری گر یوز است. این امر سبب افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می شود، تعریق، بهم خوردن نظم ضربان و تپش قلب، کاهش وزن فرد و بی قراری آن را به همراه دارد.
  • کم کاری تیروئید همراه با علائمی نظیر خستگی، افزایش وزن، افسردگی، رشد غیر عادی استخوان ها، تاخیر در رشد و رشد غیر عادی می باشد.

غده هیپوفیز:

  • بیش ترشحی هورمون های ناشی از غده هیپوفیز سبب غول پیکر شدن یا رشد بیش از حد می شود.
  • کم ترشحی هورمون های غده هیپوفیز سبب رشد آهسته استخوان و کوتاه قامت شدن می شود.

غده تیموس:

  • ترشح بیش از اندازه هورمون ها سبب بیش فعالی سیستم ایمنی بدن خواهد شد که نسبت به خطر، عکس العمل بیش از اندازه ای را نشان می دهد که در نهایت سبب بروز بیماری خود ایمنی می شود.
  • کاهش ترشح هورمون غده تیموس سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود. در این صورت بدن نمی تواند با عفونت ها مبارزه کند و به راحتی در برابر عوامل بیماری زا تسلیم می شود.

بهترین دکتر غدد در اصفهان:

نوع تغذیه در حفظ سلامت فرد نقش موثری را ایفا می‌کند. با رعایت اصول تغذیه، فرد در زندگی خود کمتر دچار مشکلات جسمانی و روحی می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین متخصص غدد در اصفهان بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص گوارش و کبد هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص گوارش و کبد در اصفهان می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص غدد در اصفهان، بهترین فوق تخصص غدد در اصفهان، بهترین دکتر غدد در اصفهان، بهترین دکتر فوق تخصص غدد در اصفهان کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص غدد، لیست متخصص غدد در اصفهان