بهترین متخصص غدد در سعادت آباد
بهترین فوق تخصص غدد در سعادت آباد
بهترین متخصص غدد در سعادت آباد
بهترین فوق تخصص غدد در سعادت آباد
نام پزشک متخصص
تخصص پزشک
0912345678
021-1234000
www.taplo.ir

آدرس

تماس
گالری عکس

بهترین متخصص غدد در سعادت آباد

بهترین متخصص غدد در سعادت آباد

در این صفحه می‌خواهیم به راهنمای انتخاب بهترین دکتر غدد سعادت آباد و معرفی تعدادی از بهترین متخصص غدد در سعادت آباد بپردازیم. لطفا تا انتهای متن با ما همراه باشید.

متخصص غدد:

به پزشکانی که در زمینه ی تشخیص بیماری هایی که روی غدد تاثیر می گذارد تخصص دارند، متخصص غدد و متابولیسم گفته می شود. متخصصان غدد کار درمان اختلالات هورمونی نظیر دیابت را برعهده دارند که توانایی بدن در عملکرد درست را تحت الشعاع قرار می دهد. دیابت روی افراد زیاد اعم از کودک و بزرگسال تاثیر می گذارد. متخصصان غدد به تشخیص و درمان بیماری تیروئید، اختلالات متابولیسم و تولید بیش از اندازه یا کم هورمون می پردازند.

بیماریهای شایع که توسط متخصصان غدد درمان می‌شود:

  • دیابت
  • بیماری تیروئید
  • بیماری استخوان
  • چاقی

دیابت:

بیمار مبتلا به دیابت دارای قند خون بالاست. کنترل قند خون به پیشگیری از مشکلات حاد که در اثر دیابت بروز می کند، کمک می کند. این مواد شامل بروز مشکل در چشم، کلیه و اعصاب می شود که می تواند منجر به نابینایی، دیالیز یا در برخی موارد قطع عضو شود. هنگام هضم غذا، چند مرحله اتفاق می افتد: قندی به نام گلوکز وارد جریان خون می شود. گلوکز منبع سوخت بدن است. اندامی به نام لوزالمعده انسولین تولید می کند. انسولین وظیفه دارد گلوکز موجود در خون را به سلول های عضلانی، چربی و کبد برساند تا در آن جا از آن به عنوان سوخت استفاده شود. لوزالمعده انسولین تولید می کند تا قند خون کنترل شود. قند خون در افراد مبتلا به دیابت از این جهت بالاست که لوزالمعده به اندازه ی کافی انسولین تولید نمی کند، سلول های عضلانی، چربی و کبد واکنش طبیعی به انسولین نشان نمی دهد یا هردو. پزشک متخصص غدد و متابولیسم به کمک تغذیه و دارو، شامل انسولین، دیابت را درمان می کند.

بیماری تیروئید:

بیماران مبتلا به تیروئید اغلب در زمینه ی میزان انرژی به مشکل برمی خورند. همچنین ممکن است دچار مشکلاتی در قدرت عضلات، احساسات، کنترل وزن و تحمل سرما یا گرما شوند.

متخصص غدد و متابولیسم کار درمان بیمارانی را برعهده دارد که در اثر پرکاری یا کم کاری غده ی تیروئید، هورمون تیروئید در بدن آن ها بیش از اندازه یا کم تر از میزان طبیعی تولید می شود. دکتر متخصص غدد و متابولیسم با جبران یا مسدود کردن هورمون تیروئید به بیمار کمک می کند به تعادل هورمونی برسد.

غده ی تیروئید جلوی گردن، درست زیر حنجره، واقع شده است و کار تولید هورمونی را برعهده دارد که به سوخت و ساز بدن کمک می کند. هورمون تیروئید در واکنش به هورمون دیگری که توسط غده ی هیپوفیز تولید می شود، ترشح می شود.

بیماری تیروئید چهار نوع اصلی دارد:

  • پرکاری تیروئید، هورمون تیروئید بیشتر از حد طبیعی تولید می شود.
  • کم کاری‌ تیروئید هورمون تیروئید کمتر از حد طبیعی تولید می شود.
  • بیماری تیروئید خوش خیم (غیرسرطانی)
  • سرطان تیروئید

بیماری استخوان:

نرمی استخوان، باعث نرم شدن استخوان ها می شود درحالی که پوکی استخوان باعث تضعیف اسکلت می شود. این هردو بیماری استخوانی است که متخصص غدد و متابولیسم کار تشخیص و درمان آن را برعهده دارد.

پوکی استخوان شایع ترین نوع بیماری استخوان است. تخمین زده شده تقریبا 10 میلیون نفر از افراد آمریکا به پوکی استخوان مبتلا هستند و 18 میلیون دیگر از تراکم پایین استخوان، یا استئوپنی، رنج می برند که اگر درمان نشود درنهایت منجر به پوکی استخوان می شود.

زمانی که بدن نتواند به اندازه ی کافی استخوان جدید بسازد، استخوان قدیمی توسط بدن دوباره جذب شود یا در هردو حالت، پوکی استخوان رخ می دهد.

هورمون های خاصی در جهت محافظت از بافت استخوان عمل می کنند و اگر میزان هورمون غیرطبیعی باشد، استخوان کلسیم از دست می دهد و ضعیف می شود. یائسگی در زنان، از دست دادن عملکرد بیضه در مردان و بالا رفتن سن باعث می شود برخی از افراد در معرض شکستگی استخوان قرار بگیرند.

اصلی ترین علت بروز پوکی استخوان در زنان:

اصلی ترین علت بروز پوکی استخوان در زنان پایین آمدن میزان استروژن هنگام یائسگی و در مردان کاهش میزان تستسترون است. زنان، به خصوص زنان بالای 50 سال، بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند.

بهترین متخصص غدد  در سعادت آباد به درمان چه بیماریهایی می‌پردازند؟

متخصصان غدد به درمان سایر بیماری هایی که روی استخوان تاثیر می گذارد، مانند میزان زیاد هورمون پاراتیروئید و مصرف بلندمدت استروئید، می پردازند.

چاقی:

متخصصان غدد بیمارانی را که گاهی به خاطر اختلال سوخت و ساز یا هورمونی دچار چاقی یا اضافه وزن هستند درمان می کنند.

اختلالات تیروئید، آدرنال، تخمدان و هیپوفیز به ندرت باعث چاقی می شود. متخصصان غدد عوامل مرتبط به چاقی، مانند مقاومت انسولینی و مشکلات ژنتیکی را نیز تشخیص می دهند.

غده‌ی هیپوفیز:

اغلب به هیپوفیز غده‌ی اصلی بدن می گویند چون کار کنترل سایر غدد و تولید چند هورمون مهم را برعهده دارد. اگر هورمون غده ی هیپوفیز کم تر از حد طبیعی یا بیشتر از آن تولید شود، تعادل هورمون به هم می خورد که ناباروری، اختلال قاعدگی، اختلال رشد و تولید بیش از اندازه ی کورتیزول

را در پی دارد. متخصص غدد و متابولیسم با تجویز دارو و جراحی برای برخی از بیماران، به کنترل این وضعیت کمک می کند.

فشار خون بالا:

فشار خون بالا عاملی خطرناک برای بروز بیماری قلبی است. بیش از 10 درصد از افراد به خاطر میزان بالای آلدوسترون، هورمونی که در غده ی آدرنال تولید می شود، دچار فشار خون بالا هستند. حدود نیمی از این موارد به دلیل رشد اتفاق می افتد که با جراحی قابل حل است. اگر اعضای خانواده سابقه ی ابتلا به فشار خون بالا را داشته باشند، خطر بروز آن در شما بیشتر می‌شود. مصرف سیگار، چاقی و دیابت همگی باعث بروز فشار خون بالا می شود. بیماری هایی نظیر سندرم سوخت و ساز یا رشد نادر آدرنال به نام فئوکروموسیتوما هم باعث به هم خوردن تعادل هورمونی و درنتیجه فشار خون بالا می شود. متخصص غدد و متابولیسم می تواند این بیماری ها را هم درمان کند.

اختلال لیپید:

افراد مبتلا به اختلال لیپید نمی توانند میزان مناسب چربی را در بدن حفظ کنند. متخصصان غدد در زمینه ی تشخیص عواملی که ممکن است به اختلال لیپید مربوط باشد، مانند کم کاری تیروئید (به هم خوردن تعادل هورمون ها به دلیل اختلال تیروئید)، مصرف مواد مخدر یا عوامل ژنتیکی و سوخت و ساز، آموزش دیده اند. ممکن است در چند بیماری که به مدیریت ویژه احتیاج دارد، مانند سندرم سوخت و ساز، سندرم تخمدان پلی کیستیک و چاقی، شاهد بروز اختلال لیپید باشیم. برای کنترل هایپرلیپیدمی و سایر اختلالات لیپید، تغذیه‌ی خاص، ورزش و دارو تجویز می شود.

نارسایی غده‌ی فوق کلیه:

در این نارسائی غده ی فوق کلیه، هورمون کورتیزول و گاهی اوقات هورمون آلدوسترون را به مقدار بسیار کمی آزاد می کند. علائم این نارسائی عبارت اند از: خستگی، نارحتی معده، کم آبی و تغییرات پوستی. بیماری آدیسون نوعی نارسائی غده ی فوق کلیه است.

 هیپوتیروئیدیسم (کم کاری تیروئید) :

در این اختلال غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. کم کاری تیروئید منجر به خستگی، یبوست، خشکی پوست و افسردگی می شود. این غده ی کم کار می تواند باعث توقف رشد در کودکان شود. برخی از انواع کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم در هنگام تولد وجود دارد.

هیپوپیتویتاریسم :

در این اختلال غده ی هیپوفیز مقدار بسیار کمی هورمون آزاد می کند و یا ممکن اصلا هورمونی آزاد نکند. این اختلال دلایل بسیار مختلفی می تواند داشته باشد. عادت ماهانه ی زنان در این شرایط ممکن است متوقف شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) :

این اختلال باعث تولید بیش از حد آندروژن ها می شود که در رشد و خارج شدن تخمک ها از تخمدان اختلال ایجاد می کنند، PCOS عامل اصلی ناباروری است.

هايپرپاراتيروئيديسم (پركاري غدد پاراتيروئيد):

غدد پاراتيروئيد چهار عدد غده هستند كه در خلف تيروئيد واقع شده اند و وظيفه ي توليد هورمون پاراتورمون را به عهده دارند كه اين هورمون سطح كلسيم خون را تنظيم مي كند. در بيماري پركاري غدد پاراتيروئيد، ميزان هورمون پاراتورمون بيش از حد توليد مي شود و اين موضوع سبب افزايش سطح كلسيم خون مي شود. هايپرپاراتيروئيديسم اوليه شايع ترين فرم هايپرپاراتيروئيديسم مي باشد و شايع ترين علت آن رشد و بزرگ شدن يك يا تعداد بيشتري از غدد پاراتيروئيد مي باشد و علت ناشايع تر آن هم سرطان غده ي پاراتيروئيد است.

علائم پركاري غدد پاراتيروئيد چيست؟

  • برخي از افراد هيچ علامتي ندارند و عده اي مجموعه علايمي كه شامل موارد زير مي باشد را دارا مي باشند: درد مفاصل، احساس ضعف و خستگي، كاهش اشتها و عدم توانايي تمركز كردن.
  • اگر هورمون PTH و به دنبال آن كلسيم خون افزايش يابد منجر به احساس تشنگي، يبوست و افزايش دفع ادرار مي شود و برخي از افراد مبتلا دچار علايم جدي مي شوند مثل اختلال در كاركرد كليه ها، سنگ كليه، پوكي استخوان، درد مفاصل، عدم تعادل شيميايي خون.
  • كريز یا بحران هایپرپاراتيروئيدیسم هم می‌تواند رخ بدهد كه البته جز علايم نادر اما جدي پركاري غدد پاراتيروئيد مي باشد كه علايمي مثل درد شكم و تهوع دارد.

هیپوتالاموس:

غده هیپوتالاموس درست بالای ساقه مغزی و زیر تالاموس واقع شده و بخشی از سیستم لیمبیک مغز است که هسته‌های مختلف با عملکردهای خاص خود را دارد. مغز تمام مهره‌داران دارای هیپوتالاموس است و در انسان اندازه‌ای برابر با یک بادام دارد. هیپوتالاموس در عمق مغز قرار گرفته است و بدون تشریح آن، قابل مشاهده نیست.

سرطان غده تیموس:

  • تیموس یک عضو کوچک در قسمت بالای قفسه سینه، پشت استخوان سینه، در فضای قفسه سینه و در بین ریه ها می باشد. به طور کلی، تیموس در جلو و بالای قلب قرار دارد.
  • تیموس دارای سه لایه مهم می باشد: مدولا (بخش درونی)، کورتکس (اطراف مدولا) و کپسول (پوشش نازک خارجی).
  • تیموس جزء سیستم ایمنی بدن می باشد.
  • از دوران نوزادی تا بلوغ، غده تیموس هم بزرگ تر می شود، اما پس از بلوغ شروع به کوچک شدن می کند و به تدریج بافت چربی جایگزین آن می شود.

وظیفه تیموس:

قبل از تولد و در طی دوران کودکی، تیموس به بدن کمک می کند تا انواع گلبول های سفید خون از جمله لنفوسیت های T (نوعی از گلبول های سفید) را تولید کند.

لنفوسیت T در تیموس تکثیر می شود و به گره های لنفاوی در سراسر بدن می رود.

لنفوسیت ها به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند و از بدن در مقابل ویروس ها، قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا محافظت می کنند. 

سیستم اندوکرین:

سیستم اندوکرین شبکه ای از غده ها میباشد که هورمون هایی را تولید و ترشح میکنند که به کنترل بسیاری از فرآیندهای مهم بدن کمک میکنند. یکی از این فرآیندها توانایی بدن برای تبدیل کالری ها به انرژی میباشد که به سلول ها و اندام ها قدرت میدهد. سیستم اندوکرین ضربان قلب، رشد استخوان ها و بافت ها، حتی توانایی بدن شما برای بچه دار شدن را تحت تاثیر قرار میدهد. این سیستم در اینکه شما دچار دیابت، تیروئید، اختلالات رشدی، نارسایی جنسی و اختلالات هورمونی دیگر شوید یا نه نقشی حیاتی بازی میکند.

تحصیلات بهترین متخصص غدد در سعادت آباد:

پزشک متخصص غدد همان متخصص داخلی است که بمدت چهار سال در زمینه بیماریهای داخلی به تحصیل دانش و کسب مهارت پرداخته است. پزشک فوق تخصص غدد پزشکی است که بعد از طی دوره چهار ساله تخصص بیماریهای داخلی بطور خاص  بمدت دو  سال دیگر در زمینه تشخیص و درمان اختلالات و بیماریهای هورمونی و غدد  دانش و مهارت کافی کسب نموده است.

بهترین دکتر غدد در سعادت آباد:

نوع تغذیه در حفظ سلامت فرد نقش موثری را ایفا می‌کند. با رعایت اصول تغذیه، فرد در زندگی خود کمتر دچار مشکلات جسمانی و روحی می‌شود. با توجه به مطالب گفته شده تشخیص بهترین فوق تخصص غدد در سعادت آباد بسیار حائز اهمیت است.

اگر به دنبال متخصص گوارش و کبد هستید؛ شما را دعوت به مطالعه‌ی صفحه بهترین متخصص گوارش و کبد  در سعادت آباد می‌کنیم.

سوالات متداول
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است. چاپگرها و متون بلکه روزنامه و مجله در ستون و سطر آنچنان که لازم است.
کلمات کلیدی:

بهترین متخصص غدد در سعادت آباد، بهترین فوق تخصص غدد در سعادت آباد، بهترین دکتر غدد در سعادت آباد، بهترین دکتر فوق تخصص غدد در سعادت آباد کیست؟، برد اختصاصی، لیست فوق تخصص غدد، لیست متخصص غدد در سعادت آباد